עמוד:86

המודעות לתופעות לשוניות ( כמו מילים נרדפות והלימה משלבית ) חשוב ה כבר מגיל צעיר . הילדים יתוודעו למורכבות הבחירות הקיימות בשפה כשילמדו , למשל , שכמה מילים יכולות להצביע על עצם אחד ( כמה מסמנים לאותו מסומן . ( הפעילויות בפרק מאששות את הידיעה הזאת . כמו כן עוסק הפרק באופן שבו מצטרפות מילים אל השפה ו בשילוב של מילים לועזיות בשפת הדיבור שלנו . בפרק מתבקשים התלמידים לעקוב אחרי השימוש במילים לועזיות שהפכו לחלק בלתי נפרד משפת הדיבור , למרות שיש להן חלופה ב עברית . הערות והצעות להוראת הפרק קטע מידע " איך יוצרים מילים חדשות , " ? מאת יעל כהן ( עמוד ( 126 ניתן לחלק את הטקסט שלפנינו לשני חלקים : החלק הראשון סוקר בקצרה את גלגולי השפה העברית לאורך ההיסטוריה של עם ישראל , והחלק השני מתאר דרכים שונות ליצירת מילים חדשות . אפשר לתת לילדים לקרוא בעצמם את החלק הראשון של הטקסט , עד למילים "גם היום ממשיכה האקדמיה , " לשוחח עליו בכיתה , ולבצע את פעילויות . 3-ו 0 לאחר מכן , מומלץ לקרוא יחד את החלק השני בשלבים , בהתאם לתתי הנושא המוזכרים בו , ולשלב הסברים ודוגמאות עם הפעילויות המוצעות בספר . להלן כמה נקודות להרחבת האמור בטקסט : את המילים " שפה אחת " מפרש רש " י כלשון הקודש . משמע , עד לחטא מגדל בבל דיבר העולם כולו בלשון הקודש , ומוסיף המדרש : "רבי פינחס ורבי חלקיה בשם רבי סימון אמרי : כשם שנתנה תורה בלשון הקדש כך נברא העולם בלשון הקדש "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר