עמוד:85

המתאים במקרה הזה . הדוגמאות במילון מסייעות גם הן לבחירת ההסבר המתאים . אפשר לדבר עם הילדים על הקשר בין שני ההסברים של המושג "מושבה . " פעילות "לקראת סיום" – המילון מוסר מידע גם על ביטויים וצירופים רווחים הקשורים למילה . הביטוי "עבודת נמלים" נשען על היכרות עם הנמלים הפועלות . אחרי שקוראים אילו תפקידים הן ממלאות אפשר להבין את הביטוי . אפשר שהילדים יתארו עבודות שאפשר לתאר אותן כ"עבודת נמלים . " אפשר להציע לילדים שיציירו עבודת נמלים כפשוטה או כדימוי . הילדים יכולים להמציא דימויים הקשורים לנמלה : קטנה כנמלה , צפוף כמו קן נמלים וכדומה . הפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד " ( עמוד 031 בספר הלימוד ) תמה : השפה העברית . בפרק זה שלושה טקסטים : טקסט מידעי ושני שירים . כל הקטעים בנושא של מילים ויצירתן . השירים " אפשר לומר אותו דבר בכל מ יני מילים" ו"מילים אחיות" עוסקים שניהם במפורש במילים נרדפות , והטקסט המידעי "איך יוצרים מילים חדשות" מתאר את גלגולי השפה ואת הדרכים שבאמצעותן יוצרים מילים חדשות בעברית . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הלשוני- אורייני - מטרת הפרק הי א קידום המודעות לנושא של המילים הנרדפות , ובעיקר להיבט החברתי-תקשורתי של השימוש והבחירה במילה מסוימת ( מה שנכנס תחת הנושא של "משלב שפתי . ( " אנו בוחרים במילה כלשהי לפי ההקשר התקשורתי -חברתי שלה . מילה כמו "ממטרים , " למשל , נשמעת רק בתחזית מזג האוויר , ומילה כמו "חמה " מופיעה בעיקר בשירים או בסיפורים , והיא שייכת למשלב הספרותי . בשלב הזה ה תלמידים מכירים את המושג "מילים נרדפות , " והם יוכלו להבחין בין מילה הרווחת בדיבור היומיומי ל בין מילה אחרת . " המודעות להלימה המשלבית ולרכיבים הלשוניים של המשלב היא בעלת תרומה חשובה לקידום כתיבה , שהרי שיפור יכולת הפקת הטקסטים בבית הספר קשורה ביכולת לשכתב ולתקן את הטקסטים מלשון הדיבור ללשון הכתובה . " טיפוח 36 שלום , צ . וקוטלר , פ . . ) 2192 ( ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א . זיו וא . סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 276-254 ירושלים : הוצאת כרמל . עמודים . 279–271

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר