עמוד:80

כדאי לציין את מהות גזרות היוונים , שבניגוד לגזרות צוררים אחרים בהיסטוריה היהודית נועדו לפגוע בנפש ו באמונה , ולא בגוף . ההבדל הזה מתבטא בכינוי "עמך ישראל" המופיע ב ברכה לחנוכה , בניגוד לכינוי " היהודים" המופיע ב ברכה לפורים . חשוב להקפיד שה תלמידים יספרו את הסיפור על פי הכתוב בברכה ולא על סמך ידע קודם , שכן הברכה כלל אינ ה מזכיר ה במפורש את נס פך השמן , אלא מתמקדת בעיקר בהודיה על נס הנ י צחון על היוונים . כבר במהלך העבודה בעל-פ ה אפשר לפרק את ביטויי השייכות המופיעים לאורך תפילה ( לדוגמה : בעת צרתם , ריבם , ( ולשאול את ה תלמידים למי הם מתייחסים . התייחסות זו תסייע לאחר מכן בביצוע פעילות . 2 בסיום הקריאה אפשר לומר לתלמיד ים כי התפילה שלפנינו היא תפילת הודיה , ולבקש מהם לאתר בתפילה עצמה את המקור לאמירתה ולאמירת ההלל בחנוכה : " וקבעו שמונת ימי חנוכה אלו בהלל ובהודאה . " פעילות - 2 כ מו ב שאר הברכות והתפילות , בברכה זו אנו פונים אל הקב"ה , אך בכל זאת מצאנו לנכון לערוך הבחנה בין המילה "אתה" המתייחסת לקב"ה , ל בין ה מילה " להם" המתייחסת לכלל עם ישראל , ולא רק לחשמונאים . פעילות - 3 בהגיי ה רגילה אומרים תורת ך בשווא , בתפילה תורת ך בסגול . בשלב זה בחרנו שלא להכניס את המונח "ביטויי שייכות" , ועל כן ההתייחסות בכותרות הטבלה היא רק ביחס לברכה . פעילות - 4 חשוב לשים לב כי בטבלה יש מקום לארבעה זוגות הפכים בלבד , על פי סדר הופעתם בברכה , זאת מאחר שהעדפנו להתמקד בהפכים ברורים ומוכרים לילדים . הכותרות מאפשרות התייחסות למבנה של הכללה ופירוט , כשהכותרת " עם ישראל" היא הכללה של כל התיאורים המופיעים בטבלה מתחת לאותה הכותרת . אפשר לדון בכך עם התלמידים , ואף לערוך פעילות לתלמידים מתקדמים סביב שני המונחים ( על יד י הבאת דוגמות נוספות , למשל . ( השיר " לכבוד החנוכה , " מאת ח . נ . ביאליק ( עמוד ( 115 ה שיר שכתב ביאליק על חג החנוכה מובא בגרסתו המקורית שאיננה זו השכיחה כיום . התלמידים נדרשים לזהות מאפיינים בולטים בשיר , כגון חלוקה לבתים ופזמון חוזר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר