עמוד:79

ההיבט הלשוני - אורייני - המבנה המיוחד של הברכה מ זמן עיסוק לשוני בהפכים ובכינויי שייכות חבורים , והפעיל ויות סביב השיר ממשיכות את העיסוק בטיפוח אוצר מילים הקשור למנהגי חנוכה , ובשימוש במילון תוך חזרה על סדר האל"ף- בי . ת" הערות והצעות להוראת הפרק ברכת " על הנסים " לחנוכה ( עמוד ( 112 ברכת " על הניסים " היא ברכת הודיה הנאמרת בחנוכה ובפורים בתפילת שמונה עשרה ובברכת המזון . כדאי לפתוח בקריאת המשפט הפותח , ולספר לתלמידים כי הוא משותף לברכת "על הנסים" הנאמרת בחנוכה ובפורים ( שמופיעה בחלקו השני של הספר ) . מאחר ש המילים המופיעות במשפט זה אינן מוכרות ברובן , כדאי לבאר כל אחת מהן , אפשר גם בשילוב מילון , ולקשר אותה לסיפור החג . ניתן לזהות מילים נרדפות כמו : נסים ונפלאות , פורקן ותשועות . אפשר גם לשוחח על ההבדל בין נס , שה וא מעשה היוצא מגדר הטבע ונעשה על ידי הקב"ה , לבין תשועה , שהיא נ יצחון שנעשה בידי אדם תוך סייעתא דש מיא . איזה חלק מסיפור חנוכה הוא נס ואיזה תשועה ? אנו מציעים להקריא את הברכה בקול , ולספר את סיפור ה נס בעל-פ ה בשיתוף הילדים . השיחה המשותפת תשמש בסיס לכתיבה בפעילות . 1 המשפט הראשון בברכה לחנוכה מוסר בקצרה את פרטי הסיפור – התקופה והדמויות העיקריות . כדאי לבקש מהילדים לאתר בכוחות עצמם פרטים אלו , ולהסיק מהו המקום שבו התרחש הנס ( ארץ ישראל , ( אף שפרט זה אינו נזכר ב מפורש .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר