עמוד:77

ובפזמונים . כדאי להציע ל תלמידים להיזכר בשירי ילדות שיש בהם רצף הגיים דומה ( כמו " השפן הקטן שכח לסגור הדלת . (" פעילות - 2 השיא נכתב על פי לחן במקצב הוואלס , ומטבעו יש בו תנועה וחיים . המנגינה הולמת את תיאורי הטבע בשיר . לצד תיאורה של הרקפת הצנועה , מתוארים יופיו , קולו וצבעוניותו של הטבע . בחלק השני דמותה מלאת החיים של בת- שבע מתוארת על רקע מראות של טבע נינוח , אופטימי , שהשירה והקלילות הן חלק ממנו . פעילות - 3 בשתי השורות הראשונות של השיר המשורר משתמש במילים המבליטות את התפעלותו . על פי השיר , גם השמש הזוהרת מתפעלת מן הרקפת , נושקת לה ומכתירה אותה " ) עוטרת לה "ב ( " כתר ורוד . " נוסף על התיאור המאניש , החגיגי והזוהר , קיפניס משתמש בביטויים "צומחת לפלא" ו"נסתרת מנפש כל חי , " ובכך ממשיך לייחס לרקפת כוונה ורצון משלה . פעילות - 4 הפעילות באה להבליט את השוני בין שתי הדמויות המקבילות , שכל אחת בולטת ביופייה המיוחד אך הן שונות מאוד זו מזו . זוהי דוגמה למיון ולארגון של פרטים בשיר לטובת הסקה על כוונתו של המשורר . פעילות 5 הפניית התלמידים למילים שיש בהן צמד הסגולים שמופיעים במילה " רקפת" נועדה לפתח מודעות לתופעות של מצלול ביצירה ספרותית . במילים " פלא , " "נחמדת , " "מזהרת , " "עוטרת , " " נושקת , " "כתר" ובמילים אחרות בשיר , חוזרת תבנית הניקוד הקיימת ב"רקפת" – צמד סגולים . החזרה על תבנית התנועות הזהה מנכיחה את הרקפת לאורך השיר – גם בשורות שהמילה " רקפת" נעדרת מהן . כך מצליח המשורר להעצים את התפעלותו מן הפרח שנתן את שמו לשיר כולו . הסיפור " אל -ף " בי"ת של חורף , " מאת תור שר ב ( עמוד ( 123 הפעלת התלמידים בהתאמת מילים לאותיות האל -ף " בי " ת שהן מתחילות בהן : על הרצפה ( או על הלוח ) מפוזרות אותיות האל - ף" בי"ת , מחציתן בצד ימין של הכיתה ומחציתן בצד שמאל ( יש לחלק את האותיות באקראי . ( על השולחן מונחת ערמת כרטיסיות מעורבבות ובהן כתובות מילים הקשורות לחורף . הכיתה מחולקת לשתי קבוצות מתחרות : צד ימין ( והאותיות שבו ) בקבוצה , 0 וצד שמאל בקבוצה . 3 כל ילד בתורו נוטל מילה מערמת הכרטיסיות ומניח אותה ליד האות הנכונה . הקבוצה הראשונה שצברה בצד שלה שמונה מילים היא המנצחת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר