עמוד:73

אותו " ) אל תיקח ללב , ( " או אולי אף בעיתוי לא מתאים שלא אפשר לאם להתפנות לעיסוק מעמיק יותר בצערו של בנה . פעילות , 7 סעיף ג – בעבודה עם מתקשים , לפני שהתלמידים עונים על השאלה כדאי לבקשם להיזכר מי הדמויות / האנשים בשיר ( הילד ואמו . ( יחסה של האם לכלב לאורך השיר יוביל את התלמידים לתשובה . פעילות - 8 מומלץ להעלות על נס את ה בלגתו ואיפוקו של הילד , גם כאשר הדברים שאמו אומרת אינם לרוחו , ולקשר אותה למצוות כיבוד הורים . פעילות – 9 כאן ניתנת מעין הזדמנות ל"תיקון ; " הילדים מוזמנים לדמיין המשך לשיר , שבו הילד ישנה את יחס האם לגידול כלב בבית . הילדים יכולים לכתוב לאם על האובדן של בילי או על משמעותו של הכלב עבור נה . חשוב להזכיר לילדים לכתוב בשפה מתאימה ומכבדת . אפשר להקריא בכיתה דוגמאות מדבר י התלמידים : יהיו שיעסקו בהרגשת הילד בקשר לאבדן הכלב ( העובדה שבכה , ( ויהיו שיעסקו בעצב או בתסכול של הילד בעקבות חוסר ההבנה של אמו . מבחינת הלשון , התלמידים מתנסים בתרגיל הזה בכתיבת הסבר ובשכנוע . האיור לצד השיר - אפשר להצביע על האיור של הילד והכלב המופיע בעמ' 90 ולשאול את התלמידים איך המאייר ידע שהדובר בשיר הוא ילד ולא ילדה . המאייר ידע זאת מכיוון שבשיר מופיעה המילה "אומר , " בלשון זכר . מבחינה זאת אפשר להשוות את השיר "בילי" לשיר "מצאתי גור , " שבו הדוברת היא ילדה . השיר " כ אשר אני עצוב " מאת אנדה עמיר- פינקרפלד ( עמוד ( 93 פעילות – 2 בשיר כתוב " אשב בחדר כמו בכלוב . " מטרת הפעילות הינה להעלות למודעות את השימוש בדימוי ( מבלי לציין מונח זה ) לביטוי רגשות . הכלוב יוצר אסוציאציה של תחושה קשה וכואבת , של סגר . יש לקחת לתשומת הלב כי האסוציאציה המיידית של "כלוב" היא בעלי חיים ש עלולים לסכן את מי שסביבם . הזיקה שבין "בעלי חיים טורפים בכלוב" לבין " זעם" ו"כעס" איננה הוגנת ואינה נכונה , והתאימה יותר לתקופה שבה נכתב השיר הוותיק . בעלי החיים הטורפים אינם זועמים כי זה טבעם . כדאי להיזהר מהבעת עמדה שלילית כלפי בעלי חיים "רעים" ו"אכזריים" שהילדים רגילים לראותם בכלוב . כדאי לשים לב שהפעלים המתארים את מעשיו של הילד בשיר כתובים בלשון עתיד , אך זהו עתיד הרגלי " ) כאשר אני עצוב אשב ... לא אצא ,... לא אקרא , ( " ... כלומר :

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר