עמוד:50

העלים " ) מדגימות את מטרתן של כותרות המשנה אשר מסייעות להתמצא בטקסט ולמצוא את התשובות . כדאי להזכיר את הזית גם בהקשריו היהודיים- תנ " כיים : ענף הזית שמביאה היונה עם סיום המבול , הזית המופיע בדגל שבט אשר בעקבות ברכת יעקב "מאשר שמנה לחמו" ( בראשית מט , כ , ( שמן הזית המשמש להדלקת מנורת המקדש , והזית כמשל לעם ישראל ( שמות רבה ל"ו ) פעילות - 1 סימון פרטים בטקסט מידע מאפיין את השימוש בטקסט כזה . משימת הסימון מכוונת לקריאה שבמהלכה בורר הקורא את פרטי המידע שהוא זקוק להם . פעילות - 2 בפעילות זו נפגשים הילדים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הכנת הטבלה נשענת על הפעילות הקודמת של סימון פרטים בטקסט . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . הפרטים מוצגים זה מול זה בהתאמה . פעילות , 4 סעיף ב - בפעילות זו מתבקשים התלמידים להתאים את הטקסט החזותי לטקסט המילולי . ההתאמה דורשת כמובן קריאה דקדקנית המכוונת לפרטים קטנים . פעילות המשך – המורה או אחד הילדים יקראו בקול רם את הפסקה העוסקת בענפים ובעלים . הילדים יזהו את חלקיה של הפסקה העוסקת בענפים ובעלים : אפשר לתת כותרת קטנה לכל חלק של פיסקה זו ( למשל , ענפי העץ , סידור העלים , צבע העלים . ( פעילות , 5 סעיף ב - בפעילות זו מופיעה בקרה על הקריאה באמצעות השלמה סגורה של משפטים . שתי המילים ( המוצעות להשלמה ) הן הפכים , ושתיהן יכו לות להשלים את המשפט מבחינה תחבירית . רק קריאה מבררת בטקסט יכולה להצביע על המתאימה מביניהן מבחינה תוכנית . פעילות - 7 שאלה זו קושרת בין התמר והזית שנידונו בשני קטעי המידע . כדאי לשים לב כי המסיחים מתייחסים להיבטים שונים של העצים - לפ ירות , לתוצרי הפרי ( שמן זית , ( ולענפים ( הלולב . ( יתכן וה תלמידים לא יבינו את משמעותם של המסיחים השונים , ועל כן כדאי לקרוא אותם יחד ולבארם לפני בחירת המשפטים הנכונים ( למשל : האם ניתן לאכול את הפירות מיד עם הקטיף . (? התשובות המבוקשות הן : שניהם משמשים לקיום מצוות בחגים - הלולב של התמר בסוכות ושמן הזית בחנוכה , ושניהם פי רות משבעת המינים . ל תלמידים המעוניינים בכך אפשר לתת משימ ת יישום יצירתית - לצייר את עץ הזית לפי המידע וזאת לאחר ההתהלכות שלהם בתוך הטקסט באמצעות הפעילויות השונות שהופיעו בעקבותיו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר