עמוד:47

הסיפור מתרחש בערב יום כיפור , לפני תפילת " כל נדרי . " היכרות עם הא ו וירה השוררת בבית הכנסת בתפילות " הימים הנוראים " תסייע להבנת הסיפור , ועל כן כדאי ללמדו לאחר ראש השנה – אחר י שהתלמידים הספיקו לחוות את א ווירת תפילות ראש השנה בבית הכנסת . ניתן לפתוח בקריאת שם הסיפור ולבקש מהתלמידים לשער מה יסופר בו . מומלץ להקריא את הסיפור בקול רם . פעילות – 2 מומלץ להתעכב על תיאור בית הכנסת בפתיחת הסיפור : על הביטוי " מלא מפה לפה , " על הנרות הדולקים כתחליף לחשמל , על החזן וה מקהלה – כמקובל באותם ימים , על תפילת " כל נדרי " – מתי היא נאמרת ומהי משמעותה . בקשו מהתלמידים לספר אילו תחושות עוררה בהם תפילת ר אש השנה בבית הכנסת ( ניתן להזכיר גם את האו ו ירה בשעת אמירת הסליחות , ( והקבילו בין תשובותיהם לסיפור . לאור השיח בדיון , בקשו מה תלמידים לשער מה הרגישו המתפללים כאשר המתינו לרב . כדאי להציג בפניהם את האפשרות להרגיש ולהביע כמה רגשות בעת ו בעונה אחת . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להציג סיפור דומה מחיי היומיום שלהם , לשוחח על רגשותיהם באותו מצב , ולאחר מכן ל דמיין את רגשות הקהל בסיפור במצב הזה . הקפידו כי לכל רגש יצורף משפט נימוק . פעילות – 5 כדאי להקדים ולתרגל בעל פ ה פירוק והרכבה של ביטויי שייכות לפני השלמת הטבלה . פעילות – 6 כמבוא לפעילות כדאי לחזור לשם הסיפור ולשאול את התלמידי ם מיהו הצדיק . האירו את תשומת לבם לעובדה שהרב מכונה " הצדיק" רק בשם הסיפור . מדוע זכה לכינוי ה זה ? מכאן ניתן לפתח את הדיון לעיסוק בדמותו של הרב . לסיכום הפעילות ניתן לחזור להשערות ששיערו ה תלמיד ים לפני הקריאה ולבדוק אם צדקו בהשערותיהם . אפשר לשאול אותם מדוע לדעתם נקרא הסיפור " תפילת הצדיק , " כאשר בסיפור כלל לא מוזכר שהרב התפלל . פעילות - 7 אפשר להציע לתלמידי ם להיעזר ברשימת החלקים הנדרשים בסיפור בפעילות גם כ " מחוון" לבדיקת איכות העבודה עם סיומה . התלמידים יעברו ויבדקו אם אכן נתנו את דעתם על ההנחיות , ואם הסיפור שלם וניתן להבנה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר