עמוד:41

הערות והצעות להוראת ה פרק פעילות – 1 בעבודה עם מתקשים כדאי לפתוח ולהדגים את תהליך איתור הזיקה שבין האיור הרומז לבין הברכה השכיחה , ואת בדיקת ההיתכנות נוכח האותיות הרומזות . אפשר לבקש מהתל מידים לומר מתי מברכים בכל אחת מהברכות ש"פתרו . " אפשר גם לתאר באוזניהם אירועים שמברכים בהם , ולבקשם למצוא את הברכות המתאימות . בין הברכות מופיעה גם ברכת " יישר כ ו , "ח שמקורה בגמרא במסכת שבת ( דף פז , עמוד א ) . לפי ה מסופר שם , אמר הקב"ה למשה "י ישר כוחך ששברת" על שבירת לוחות הברית . הביטוי השתרש בעיקר בעדות אשכנז , ומשמעותו "המשך כך . " מקובל לו מר אותו לחזנים או לדרשנים לאחר שסיימו את תפקידם , והוא משמש ברכת הערכה גם מחוץ לכותלי בית הכנסת . אפשר להזכיר ברכה מקבילה המקובלת בקרב עדות המזרח – " חזק וברוך" , שעליה משיבים בברכה "חזק ואמץ" או "ברוך תהיה . " ברכה דומה נוספת , המקובלת כהכרת תודה על עשיית מצווה או על גמילות חסדים , היא " תזכה / תזכי למצוות . " כדאי להציע לילדים לספר על ברכות אחרות שמברכים בהן בבתיהם באותם אירועים ( למשל "ליל מנוחה , " " חלומות זהב / פז " כחלופות ל"לילה טוב . ( " אפשר גם להתייחס להזדמנויות שבה ן אנו מברכים ומתברכים בשם ה' , כ גון בברכת כ והנים , בברכת הבנים בערב שבת , בברכות " מי שבירך " לחולים ולחיילי צה"ל ועוד . אם יש בכיתה ילדים דוברי שפות אחרות , אפשר לקיים בכיתה שיחה על ברכות בשפות אחרות , למשל – איך מברכים באמהרית לפני השינה ? מה התרגום המדויק לעברית ? אפשר לשוחח בכיתה על המילה "שלום" ועל משמעיה ושימושיה השונים בעברית . פעילות , 2 סעיף א - לתלמידים המתקשים עדיין בקריאה כדאי להקריא את הברכות , כדי למקד אותם בתוכן ובלשון ( זכר / נקבה / יחיד / רבים ) הברכות ולא בתהליך הפענוח . העיקר בפעילות זו הוא זיהוי האירועים שלכבודם נכתבו הברכות . על הילדים להיעזר בידע העולם שלהם כדי לזהות את האירוע הנכון . כדאי גם לבקש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר