עמוד:39

פעילות – 3 לפני שהתלמידים עונים על השאלה " איך הילד בשיר מרגיש " ? אפשר להציע להם לחשוב על עצמם – תלמידי כיתה ב - למראה תלמידי כיתה א בימים הראשונים ללימודים . אחר כך יקל עליהם להתחבר לרגשותיו של הילד בשיר . פעילות – 4 בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להתחיל מהזדהות עם הילד הקטן דווקא , שזה עתה התחיל ללמוד בבית הספר , ומהתבוננות ברגשותיו . כדאי להציע לילדים ר גשות כמו בלבול , פחד , בהלה , געגועים , גאווה , שמחה . תחילה אפשר להציע לילדים לענות על השאלה בעל פה , או לפחות להתחיל את התשובה בדיבור . אחרי כן , כשיהיה ברור להם מה הם רוצים לתאר , יוכלו להיטיב לעשות זאת בכתב . השיר " פתחו את השער" מאת קדיה מולודובסקי ( עמוד ( 8 לפני המפגש עם השיר או גם במהלכו , כדאי להשמיע לילדים את השיר ( השיר בביצוע שולי נתן מצוי באתר " זמרשת . ( " התפיסה העומדת מאחורי השאלות בפרק היא שהשיר באופיו הוא שיר משחק , המזכיר את שיר המשחק "גשר מזהב . " לפי גישה זו אין לחפש משמעות בצירופי המילים , ועיקר ההנאה הוא מהקצב ומהחזרה . ברוח זו ניתנו בהמשך פעילויות ליצירת " שרשראות " נוספות על אלו המוזכרות בשיר . להרחבה ולגישה שונה לשיר ראו : מד"ל משרד החינוך לשיר בקישור הבא - http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Ch " inuch–Leshoni / YezirutSafrutLhorhaa / madalim . html אפשר להציע לכיתה להכין שער , העשוי למשל מ שלט "ברוכים הבאים" המתוח בין שני מוטות , ולהעביר את הכיתה בשער . המורה תאמר "פתחו את השער , פתחוהו רחב , עבור תעבור פה שרשרת זהב , " ותבקש מכל ילד שעובר לציין את שמו . הפעילות הז ו מתאימה למורה חדשה או לכיתה שיש בה תלמידים חדשים . פעילו ת – 1 מכיוון שהשיר מוצג כשיר משחק , אין צורך לחפש סיבות תוכניות למטפורה "שרשרת זהב . " עם זאת , בעבודה עם תלמידים מתקדמים אפשר להפנות את תשומת הלב למשמעות של "שרשרת זהב" בכל שורה , לעמוד על הקשר "משפחה = שרשרת זהב" ולשאול למה המשוררת בחרה ב"שרשרת זהב" כמתארת משפחה ( זהב הוא מתכת יקרה , וגם משפחה היא יקרה ; בשרשרת זהב החוליות מחוברות היטב זו לזו , וגם במשפחה אנשים קשורים מ אוד זה לזה וכו . ( '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר