עמוד:26

עידוד חיבת קריאה " כל הספרים מדברים אלינו , אבל ספר טוב יודע גם להקשיב " , כתב מארק האדון , מחבר הספר " המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה " . החוקרת האמריקאית לואיז רוזנבלאט מתארת בספרה "קריאה כחקר" את האופן שבו ספרים " מקשיבים" לנו , ואת המרכזיות שלהם בחינוך . לדבריה , קריאת ספרים מציבה לק ורא הצעיר את " קשת הבחירות , השאיפות והערכים שמתוכם האדם אורג את הפילוסופיה האישית שלו " . במפגש עם הספר התלמידים חיים את חייהן של דמויות , משערים את תוצאות מעשיהן , וחווים את האישור או את הדחייה של החברה לגביהם . הספרות הופכת למעבדה ידידותית ואידיאלית , שבה מתנסי ם הקוראים בכול , מבלי להיפגע . לצד הערך הרגשי והאסתטי , ניתן היום להצביע על קשר ברור בין קריאת ספרים רצופה לבין הישגים גבוהים בחינוך לשוני . הישגים אלה באים לידי ביטוי באוצר מילים עשיר 28 האדון , מ . . ) 2114 ( המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה . כנרת , זמורה-ביתן , דביר - מוציאים לאור בע"מ . עמוד . 975 Rosenblatt , L . ( 1938 ) . Literature as exploration . New York : Appleton-Century . 29 המשימות שהכינה המורה " ) הילקוט שלי" באתר אופק ) ו נית ן גם להוסיף קבצי office . pdf-ו בנוסף בעת הסימון ניתן להיות מקושרים לוויקיפדיה או ל- Google ( אייקון סימן שאלה ) ולחיצה על אחד מהם נותנת את הביאור או ההסבר למה שסומן . המניפולציות הקשורות לסימון בספר , לקישור לוויקיפדיה או ל- Google והוספת הטמע הכולל מלל , סרטון , קובץ קול או קבצי טקסט רלוונטיים גם עבור התלמידים . המורים יכולים להוסיף משימות בכל מקום בספר . את המשימות הם יכולים לשייך לכלל הכיתה או לתלמידים מסוימים וכך ליצור פעילויות דיפרנציאליות המכוונות לעבר רמות יכולת שונות הבאות לידי ביטוי בכיתה הטרוגנית . כמו כן , ניתן ליצור הטמע שיתופי – כל תלמיד שהמורה מגדירה יכול לכתוב תגובה על הטקסט או בהקשר לכל דבר נתון בספר . הרעיון של ההטמע השיתופי הוא יצירת שיח ודיון , במיד ה ומשתמשים באופציה זו יש להפנות לתלמידים שאלות מסוג אשר יאפשר להם ליטול חלק בדיון . יש להפנות את תשומת ליבם לעובדה שכל מי ששוייך אליו ההטמע יכול לראות את מה שכתבו האחרים . בנוסף לאלו יכולים המורים להוסיף הארות לעצמם בכל מקום בספר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר