עמוד:19

טיפוח אוריינות דיגיטלית אוריינות דיגיטלית מאחדת מיומנויות הנדרשות מן הלומדים במאה ה- , 30 שהמשותף להן הוא היותן מיושמות תוך שימוש במחשב ( או במכשיר סלולרי או טאבלט ) וברשת האינטרנט לצורכי למידה אישית ושיתופית . האוריינות הדיגיטלית רלוונטית לכל תחומי הדעת , לרבות החינוך הלשוני . 21 בלום-קולקה , ש . וחמו , מ . . ) 2191 ( פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש . בלום- קולקה ומ . חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים , ) 13-68 מטח . עמוד . 77 פיתוח רמות חשיבה גבוהות הספר מספק מגוון נרחב של פעילויות המזמנות רמות חשיבה גבוהות . דוגמאות : השוואה - בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד" הילדים עורכים השוואה בין שני טקסטים שכתבו ( בהקשר לשפה בה הם השתמשו , משלבים . ( במספר פרקים הילדים נדרשים ליצור שאלות משלהם בהקשר לדברים שקראו , למשל , בפרקים : "מה במודעה "ו " ? איך זה להיות עץ . " ? מיון – בפרק "רשימות קיץ" התלמידים ממיינים היגדים שונים ל- 2 קבוצות בטבלה . גם בפרק " איפה מוצאים את זה " ? התלמידים עוסקים במיון . אחד האמצעים לקידום ע רנות מטא לשונית והעשרה של אוצר מילים או ידע אודות מילים היא שיחה לבירור סמנטי . על פי בלום-קולקה שיח מטא פרגמאטי ומטא לשוני ( דיבור על דיבו ר ועל שפה ) מעיד על ר מה לשונית גבוהה . רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות ( ביאליסטוק . ( 0266 בסוג זה של דיבור , ילדים מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה וכד . ' בפרק "ברכות מכל הלב" מתקיימת בכיתה שיחה אודות הטיית מילים בלשון זכר ונקבה בשפות שונות דבר המעלה את המודעות המטה -לשונית להיבטים של השפה העברית . בפרק "אפשר לומר ואפשר להגיד" הילדים דנים בכיתה בהבדלים בין שני טקסטים שכתבו תוך התייחסות למילים שבחרו להשתמש בהן , זאת לפי ההקשר התקשורתי -חברתי אליו היו צריכים להתייחס בעת כתיבתם ( אגדה מול שיח יומיומי . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר