עמוד:17

הרחבה והעמקה של אוצר מילים אוצר מילים נרכש בדרך אקראית – של האזנה ושל קריאה , ויכול להירכש גם בדרך מכוונת של הסבר או ניתוח של מילה . על חשיבותו של אוצר המילים בהתפתחות הלשונית , ועל הקשר בין הרחבת אוצר המילים לבין הקריאה להלן : " בעשור האחרון הוסבה תשומת ליבם של חוקרי שפת הילדים לתקופה זו המשתרעת למן גיל חמש ועד לשנות הבגרות ובה חלים שינויים משמעותיים בלשונם של הילדים והמתבגרים בתחומים רב ים : ( Nippold , 1998 ) במילון , במורפולוגיה , בתחביר ובשיח . המילון המאוחר נרכש רובו ככולו מן הלשון הכתובה , והוא מתאפיין בגיוון רב , במשקלות שונים בהתפלגות הקטגוריות המילוניות ( למשל , ריבוי של תארים , או יותר שמות עצם מופשטים , ( בפריטי מילון "מתקדמים" הלקוחים מתחומי דעת שונים ( למשל המילים חברה , מדינה , מגזר הלקוחות מתחום הסוציולוגיה ) ובערכים מילוניים רב-הברתיים , רב-צורניים , ולעתים גם רב- לקסמיים ( השוו למשל את אם לא עם אלא אם כן ( . ( A nglin , 1993 ) השינויים האלה לכשעצמם עושים את המילון האורייני הבוגר לשונה מאוד מן המילון הילדי . ואולם הבדל משמעותי בין מילונו של המבוגר לזה 17 ניפולד . מ . א ) 9118 ( . ) Nippold ( . אצל : רביד , ד . ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 51-59 ) גליון היובל , . ) 2119 18 אנגלין , . 'ג מ . . ) 9113 ( . ( A nglin ( אצל : רביד , ד . ניצני ההיצג הדבור והתפתחותם ברכישת השיח העיוני , בתוך : בלשנות עברית , , 51-59 ) גליון היובל , . ) 2119 מושגים לשוניים . על פי רוב , פעילויות הלשון עוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה . הפעילויות בפרקים מתהלכות את הנושא הלשוני על היבטיו ועל צורותיו השונות . ב תוך תיבות עם רקע צבוע הובאו הכללות שהן הוראה / הקניה , הניתנת לפני הפעילות , או מסקנות העולות ממנה . כיוון שהידע הלשוני הוא תשתית גם לצורך הבנה וגם לצורך הפקה ( כתיבה , דיבור , ( חלק מן הפעילויות קושרות את הנושא הלשוני להבנה ( איך הנושא הלשוני עוזר להבין את הטקסט , ( או להבעה ( איך הנושא הלשוני עוזר לכתיבה , ( או לשניהם יחד . דוגמאות : בפרק " ברכות מכל הלב" עוסקים בפעלים בזמן עתיד , בקטעי מידע עוסקים בפעלים בזמן הווה , בקטע העוסק בפסח תורגל המספר הסודר בזכר ובנקבה . בפרק "ברכות מכל הלב " ובפרק " בחודש תשרי" עוסקים גם בנושא של זכר ונקבה . בפרק " משאלות " כותבים הילדים בתבנית של משפטי משאלה . בפרק " טפשים או חכמים " ? כותבים בתבנית של משפט תנאי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר