עמוד:15

באמצעות השיחות הילדים מעלים את ידע העולם שלהם וכן הם מבטאים רגשות ומחליפים רשמים ודעות . השיחות חושפות את ידיעותיהם של הילדים ומאפשרות למורים להתאים את הלימוד למטען הידע הזה ולקשר בינו לבין נושאים ומושגים שמופיעים בפרקים השונים . כדי להשיג את עיקרי המטרות בנושא טיפוח הדיבור וההאזנה לכיתות א ) ב - ראו בתכנית הלימודים , ( מומלץ להעלות את השיח הדבור ואת מוסכמותיו למודעותם של הילדים תוך התנסות פעילה ורציפה . כדאי לנצל הזדמנויות שונות במהלך הלמידה ולהפוך את השיחה בכיתה לפעילות למידה יומיומית . כשהילדים מגיבים לדברי אחרים צריך להפנות את תשומת לבם לרלוונטיות של תגובתם לנושא המדובר : "האם מה שאתם מספרים קשור למה שדנה סיפרה " ? הנחו את הילדים למבנים , כגון : "לי קרה מקרה דומה / שונה , " ... ; " כשדבר כזה קרה לי הרגשתי / ... עשיתי , " ... "אני הייתי עושה משהו אחר " ... ; וכיו"ב . התגובה פותחת בהתייחסות אל מה שנאמר קודם וממשיכה בהתייחסות אישית של הדובר . כשהילדים מביעים עמדה אישית על נושא או על סוגיה שהועלתה לדיון כדאי להנחותם לשימוש במבנים , כגון : " אני מסכי ם . לא מסכים עם יוסי , כי , " ... או " הדעה שלי אחרת ; " אני חושב ש , " ... וכיו"ב . מבנים כגון אלה מארגנים את החשיבה – תחילה קביעת העמדה ואחר -כך הנמקתה – ומונעים גלישה לפיזור נפש ולדיבור אסוציאטיבי . כשהילדים מספרים על חוויה אישית או על אירוע , כדאי להנחותם לספר על- פי רצף האירועים – לפתוח במה שהיה בהתחלה , להיצמד לסדר ההתרחשויות ולסיים בתיאור המצב בסוף ההתרחשות . כדאי להסביר להם שככה הילדים האחרים יוכלו להבין את הסיפור . כדאי להנחות אותם להפריד בין העובדות , כלומר ההתרחשויות , לבין הרגשות שליוו את האירוע במהלכו ובסופו . כדאי להנחות למבנה מארגן כגון " בהתחלה ... אחר כך ... ואז ... בסוף . " ... כמובן , לא תמיד אפשר לכבול את המבעים לדגמים המובנים , ולצד אלה רצוי להפנות את תשומת הלב של הילדים לאפשרות הלגיטימית לגמישות המבעים , על -פי הנסיבות . כשהילדים שואלים שאלות על מידע ששמעו , בין אם סיפו ר אישי ובין אם תוכן אחר , כדאי ללמדם לתכנן את השאלה , למקד אותה בפרט מסוים ולהתאים את מילת השאלה ההולמת , במבנה כמו " אני רוצה לשאול על ; -----ה למה / איפה / כמה / מי" וכיו"ב . דוגמאות לפעילויות של שיחה ודיון : בפרק " אפשר לומר ואפשר להגיד " התלמידים דנים בהקשר לדוגמאות של מילים נרדפות ; בפרק " חורף " מתקיימת שיחה אודות המחשבות והרגשות של התלמידים בעקבות קריאת שיר וכל זאת תוך הקשבה לאחרים . הזדמנויות רבות עוד ניתנות לתלמידים להביע את המחשבות הראשונות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר