עמוד:11

ויעמיקו וירחיבו את הידע בהתאם ליכולותיהם הקוגניטיביות והלשוניות ולמיקוד שנבחר על ידי ה כותבים . במאמרם " טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב ולשוחח" מציעות הכותבות ארבעה מהלכים ( לא לינאריים ) להוראה וללמידה . מהלכים אלה מתאימים לניתוח טקסטים נקראים ולניתוח טקסטים שכותבים התלמידים . הדגמה ( modeling ) והמללה בקריאת טקסטים עיוניים בכיתה . המורה יכול ה לקרוא את הטקסט הנלמד תוך כדי הדגמה של שאילת שאלות על הטקסט כמו " מה אני חושבת על מה שנאמר , " "מה אני ידעת עליו , " " מה עוד קראתי בנושא" ו"היכן עוד אפשר למצוא חומר בנושא . " שאלות אלה יכולות ללוות כל קורא במהלך קריאתו את הטקסט , להיות נדונות בקבוצה או בכיתה כול ה . שאילת שאלות זו עומדת בבסיס הביקורתיות , החיונית לקריאה של טקסטים עיוניים . הרחבת הידע האישי וארגונו . קריאה , הבנה ולימוד של טקסטים עיוניים נבנית על ידע מסוים קודם בנושא ועל התייחסות לידע הזה . לצד ההרחבה חשוב לעמוד על דרך ארגונו של המידע . ארגון הטקסט על ידי שכתובו לתבניות קבועות . שלד לכתיבה , מילות מפתח ומבני משפט מתאימים . מעורבות המורה בכתיבה העיונית . הנחיית התלמידים בבקרה של הטקסטים השונים הן מבחינת התוכן הן מבחינת המבנה והלשון בהתאמה לסוג הטקסט הנלמד . קבוצות תלמידים יכולות לפעול יחד על פי מהלכים אלה בין ביצירת טקסט משותף בין ביצירת טקסטים שונים המבוקרים על ידי עמיתים . בהוראה של כל סוגה חשוב לעמוד על המאפיינים היי חודיים לה . לצד המידע הרב שמצוי בפרסום של אתר משרד החינוך , אפשר להסתייע במאמר " סוגות עובדתיות בבית הספר היסודי . " טקסטים מן המקורות היהודיים " עולם השיח של המקורות היהודיים מזמן מפגש עם טקסטים מהמורשת היהודית 11 מור א ,. גביע , נ ,. ושחר , ת . . ) 2119 ( " טקסטים עיוניים בכיתה : לקרוא , לכתוב , לשוחח . " מתוך : טקסטים עיוניים בבית הספר היסודי ) עמ' , ) 42 – 27 משרד החינוך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר