עמוד:10

השיח של הספרות : שימוש ייחודי בשפה , מבנה היצירה , רכיביה וכד , ' האמצעים הספרותיים השונים הודגמו לשיעורין מתוך כוונה שהמפגש עם היצירה הספרותית יהיה מהנה , חוויתי ויאפשר בניית נדבך נוסף בדרכים לקריאת ספרות . לכן 'מפוזרת' הוראת הספרות , שי רה וסיפורת , לאורך הספר . דוגמאות : מעשיות בפרק "טיפשים או חכמים ; " ? מדרשים בפרק " דברי חכמים" ובפרק "לשמור על העולם ; " סיפורים בפרקים " אפשר לומר ואפשר להגיד" ו"בחודש תשרי" ועוד ; פרק מספר מופיע בפרק " אריה , דבורה ועוד חברים ;" שירים בפרקים רבים , כמו : " משאלות , " "איך זה להיות עץ , " ? "להיות גדול , להיות קטן , " " אביב הגיע , פסח בא" ועוד . פעילויות קריאה בקול הוצמדו לחלק מן היצירות הספרותיות שנכללו בספרים . הפעילויות דורשות הכנה מצד הלומד הן מבחינת הדיוק והרהיטות של הפקת הטקסט בפני מאזינים , והן מב חינת הצעת פרשנות אישית לטקסט . לדוגמה , בפרק " סתו" שמים לב לסימני פיסוק בעת הקריאה ולהנגנה בעת קריאת משפטי שאלה עם סימן שאלה ובלי סימן שאלה ; בפרק " לריב ולהתפייס" קוראים הילדים שיר בזוגות : הם צריכים לקרוא בתורות וגם לשים לב מתי יש לקרוא בהתרגשות לפי סימן הקר יאה . בפרק "טפשים או חכמים " ? התלמידים מתרגלים אמירת משפטים בהנגנה המתאימה לכוונה ה הפוכה של משמעות המשפט שנאמר . הטקסט העיוני " עולם השיח העיוני מאגד את כל תחומי הידע הלא - ספרותי הנלמדים בבית הספר ואת ייצוגיהם הטקסטואליים של תחומים אלה . הקריאה , הכתיבה והדיבור בעולמות אלה אמורים לפתח אצל התלמידים ידע תוכני ויכולות של שיח אורייני הנחוצים בתחומי הידע האקדמי והמקצועי " . הטקסטים במילה טובה נבחרו כדי לצייד את התלמידים "בהבחנות טקסטואליות לקראת תפקוד אורייני בחברה , " ללמדם "להבחין בייחודו של כל טקסט וטקסט במסגרת הסוגה שלו ובהקשר החברתי-תרבותי שלו" . עם זאת חשוב להדגיש שהתפישה של מילה טובה ב היא תפישה מעגלית רב שנתית ולפיה הלומדים ייחשפו לסוגות ולתתי הסוגות השונים במהלך שנות לימודיהם 9 מתוך תכנית הלימודים חינוך לשוני עברית – שפה ספרות ותרבות , אתר משרד החינוך , לשונית " עולמות שיח וסוגות" – " השיח העיוני" http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / olamot / hiyuni . htm 10 שם , לשונית " עולמות שיח וסוגות" – הק דמה ) http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / olamot / Hakdama . htm

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר