עמוד:151

התימהון שהציף את הקוראים עם תחילת הסיפור , ושאולי התלוותה אליו בהלה , מתחלף חיש מהר בתחושת הקלה ובחיוך . את ההומור יוצרות בין היתר תגובותיה הנוקשות , הלא מותאמות למציאות , של גברת דפני , וההתאקלמות של הטורף הגדול בספרייה ההומה הורים וילדים קטנים . הצעות לפעילויות : › שמו של הספר , " אריה הספרייה , " הוא צירוף שהמרחק הסמנטי בין איבריו גדול ומפתיע . לפני הצגת הספר אפשר לערוך סיעור מוחין זוטא על רקע האניגמטיות של שמו . ספרו לילדים שבשמו של הספר שתי מילים , שאחת מהם היא ' הספרייה . ' שאלו - אילו מילים לדעתכם יכולות להתאים למילה ' ספרייה ?' צפוי שהילדים יציעו מילים השייכות לשדה הסמנטי של " ספרים וספרייה . " רכזו מילים בולטות על הלו ח , ר מזו שהמילה החסרה קשורה לעולם בעלי החיים , ושאלו שוב . גם הפעם ר שמו את המילים הבולטות על הלוח , והנחו את הילדים בהבחנה בשתי קבוצות המילים השונים . כמובן אין מקום לשימוש במושג "שדה סמנטי , " אבל הילדים בהחלט יוכלו לזהות את המכנה המשותף של כל קבוצה , ולדון ב צ ירוף המפתיע והמסקרן . › החזירו את הילדים לאיורים בכפולות הראשונות של הסיפור , והתבוננו יחד בהבעות פניהם של המבקרים הנתקלים באריה . מה הם מרגישים ? הציעו לילדים להביע במימיקה מגוון של תחושות שהן לגיטימיות לסיטואציה , למשל בהלה ופחד , בדיחות דעת , כעס . › ש אלו את הילדים - למה נאמר רק על מספרת הסיפורים שהיא " נראתה קצת מפוחדת ? " ( אולי מפני שהיא , שקראה הרבה סיפורים , יודעת מה אריה עלול לעשות לבני אדם ( . › אריה אינו כלב , ובכל זאת יש כמה אפיזודות בסיפור שבהן האריה מתנהג כמו שאנחנו מצפים מכלב , ואנשי הספרייה מתנהגים כלפיו כאילו היה כלב . במהלך שיחה על כך אפשר להעלות את המושגים " ב יות , " " חיות בית , " " חיות בר . " › אחרי שהאריה בורח מהספרייה יוצא מר נקדי לחפש אחריו , וכשהם נפגשים מר נקדי אומר לו : " חשבתי שאולי תרצה לדעת , שיש כלל חדש בספרייה . אסור לשאוג , אלא אם יש סיבה טובה - נניח , אם מנס ים לעזור לחבר שנפצע , לדוגמה . " שאלו את הילדים - מה אפשר להבין מדבריו של מר נקדי - הוא שמח לראות את האריה או מעדיף שיסתלק ולא יחזור ? בקשו שיסבירו את עמדתם . › באותו מקום כתוב ש"האוזניים של האריה רעדו . הוא הסתובב . " שאלו את הילדים מה לדעתם הרגיש האריה כששמע את דבריו של מר נקדי , וב קשו שיבססו אותם על הטקסט . › לאחר קריאת הסיפור , בדקו עם הילדים את משמעות שמו של מר נקדי . י יתכן והוא נקרא כך מפני שהוא נוקדן , קפדן המקדיש את תשומת לבו רק לקטנות ורואה רק את הנקודתי והמידי ( כשהאריה מנסה למשוך אותו אל גברת דפני הפצועה , הוא מסרב וחוזר ומדקלם - " א תה לא שומר על השקט , אתה לא שומר על הכללים . ( " ! ובכל זאת , מר נקדי משתנה . איך זה קורה ? איזה תהליך הוא עובר ? הובילו את הילדים לאורך הסיפור כדי להתחקות אחר השינוי שעובר הספרן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר