עמוד:150

כועסים עליו . כאן אפשר להשליך על חיי היום- יום של הילדים בבית הספר ובכלל : כשהם עושים מאמצים לעשות את המוטל עליהם , גם אם התוצאה איננה הטובה ביותר הם זוכים להערכה . הילדים יוכלו לספר דוגמות מניסיונם האישי . › עוד תכונה של פינג המשתמעת מדבריו של הקיסר - אומץ לבו . שאלו את הילדים - למה פינג היה זקוק לאומץ לב ? האם אומץ הלב קשור לתפקידו של הקיסר ? האם גם לדעתם ראוי היה לבחור בו כיורש לקיסר ? › כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לסגנון הציור המיוחד במינו ( הפרטים הקטנים המצוירים בקפדנות , השפע , המגוון והצבעוניות של הפרחים כמשתמע מהפתיח של הסיפור , ( וכן למה שאפשר ללמוד על סין בימים עברו : הנוף , הבניינים המיוחדים , סגנון הלבוש של הדמויות , מראה פמליית הקיסר , מראה האב לעומת הקיסר וכן הלאה . אריה הספרייה , מאת מישל קנודסן , איורים : קווין הוקס , כנרת 2118 , מישל קנודסן ( נולדה ב- ( 0132 נולדה וחיה בניו יורק , עוסקת בכתיבה ובעריכה של ספרים לילדים . כותבת בעיקר לילדים ופרסמה עד כה כ- 31 ספרים . " אריה הספרייה " ראה אור . 4111-ב ' אריה ' ו ' ספרייה ' הם שני מונחים הלקוחים משתי מסגרות סמנטיות שונות . כשאנו שומעים ' אריה , ' אנחנו מבינים את המילה לא רק בזכות ההגדרה המילונית של בעל החיים הזה , אלא על רקע הקשר רחב , כלומר בעזרת מסגרת תוכן כוללנית שהתפתחה בתודעתנו : על הערבה באפריקה , על שמורות טבע , על בעלי חיים בסכנת הכחדה , על משפחת החתוליים , על בעלי חיים טורפים , על המזל האסטרולוגי וכן הלאה . בדרך כזו אנו מבינים גם את המונח ' ספרייה . ' נראה שאין נקודת השקה בין שתי המסגרות הסמנטיות האלה , ולפיכך שמו של הספר הוא צירוף מפתיע ומסקרן . לפיכך עם קריאת הכותרת נכנסים הקוראים לסיטואציה משונה . אריה ? בספרייה !? הן עובדי הספרייה והן המבקרים תמהים כמונו , והבעות פניהם מאשרות את תגובתם . מר נקדי הספרן פונה אל הספרנית הראשית גברת דפני , המאופיינת בנאמנות קפדנית לכללי ההתנהגות בספרייה ; אריה או לא אריה - אסור לרוץ בספרייה ! אם האריה אינו עובר על הכללים - נניח לו ! המסר המודגש בשלב זה של הסיפור הוא " כשיש כללים - תמיד יודעים מה לעשות . " האריה לומד מהר למדי מה מותר ומה אסור , אט - אט מתחיל לעסוק בעבודות שירות קטנות לתועלת הספרנים והקוראים , ובסופו של דבר נחלץ לעזרתה של גברת דפני שמעדה ושברה את זרועה . ולא זו בלבד שהוא זוכה בתהילה - בזכותו משתנים הכללים הנוקשים ואפילו נקבעים כמה יוצאים מן הכלל ! המסר העולה מסופו של הסיפור - " כשיש כללים , יש גם יוצאים מן הכלל , ולפעמים יש סיבה טובה לא לשמור על הכללים . אפילו בספרייה . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר