עמוד:149

הקיסר החליט " לתת לפרחים לבחור : " הוא פרסם הודעה שעל פיה מתבקשים ילדי הממלכה להתייצב בארמון ולקבל זרעי פרחים מיוחדים . הילדה או הילד שיעשו בזרעים את השימוש הטוב ביותר יזכו לרשת את כס המלכות . פינג , ילד שכל מה שנגע בו צמח ולבלב , היה בטוח שיגדל את הפרח היפה ביותר . הוא ניסה להנביט את הזרע שקיבל , אך נכשל . גם כשהעביר את הזרע לאדמה דשנה יותר לא קרה דבר . כשכל הילדים הציגו בפני הקיסר את עציציהם הפורחים נאלץ פינג להראות עציץ ריק . לשאלתו של הקיסר ענה פינג : " עשיתי כמיטב יכולתי . " למרבה ההפתעה הכריז הקיסר כי מכל הילדים דווקא פינג יהיה יורשו . עלילת ה סיפור מעלה שאלות מוסריות שגם ילדים צעירים יכולים לתת עליהן את דעתם : מה מוכנים בני אדם לעשות כדי לזכות בדבר מה נחשק , כמו משרה רמה ? כמה אומץ דרוש כדי להיות ישר ולהודות באמת הבלתי נעימה , בעיקר כשבחברה סביבך השקר הוא נורמטיבי ? הצעות לפעילויות : › מיד ב תחילת ההקראה , לאחר המשפט הראשון , כדאי להתעכב לרגע קט ולהפנות את תשומת לבם של הילדים לפתיחה " לפני שנים רבות . " שאלו את הילדים אם שמעו פעם סיפורים שמתחילים כך . חלק מהם בוודאי יזהו את הפתיחה האופיינית למעשיות או אגדות . מרגע זה אפשר לקרוא את הסיפור ברצף , עד הרגע שבו פי נג מספר לקיסר למה העציץ שלו ריק . כאן אפשר להניח לרגע את הספר ולשאול את הילדים מה לדעתכם יקרה עכשיו ? ולבקשם לנמק את דבריהם . זוהי הנקודה שבה הטקסט מפתיע : הילדים מצפים לעונש או לפחות לגינוי , אבל פינג הופך לזוכה הגדול של היום . › לאחר השלמת הקריאה , הנחו את הילדי ם לסגירת הפערים בסיפור : האם כל הילדים הצליחו להנביט את הזרעים ? למה ? מה סיפר הקיסר על הזרעים שחילק לילדים ? אם כן , איך קרה שכל הילדים הופיעו עם עציצים פורחים ? אפשרו לילדים לשער השערות בעניין זה : ייתכן שהילדים החליפו את הזרעים , " שתלו" בעציצים פרחים מלאכותיים וכן הלאה . › אחרי שהרצף העלילתי מתבהר , כדאי לסייע לילדים להציף את המשמעו ת וההשלכות המוסריות של הפרטים ( כמובן , אין צורך להשתמש בתואר " מוסרי ; " הילדים יודעים היטב להבחין בין טוב לרע , בין מה שנכון לעשות ובין מה שלא נכון לעשות . ( אפשר לשאול את הילדים ה אם כל הזרעים היו מבושלים ( ולכן לא ניתנים להנבטה ?( מה אפשר להגיד על כל הילדים מלבד פינג - הם נהגו ביושר או ברמאות ? › שאלה חשובה הכרוכה בהסקת מסקנות היא למה הילדים רימו , מה רצו להשיג ? תובנה חשובה שנייה - מדוע פינג נבחר להיות יורשו של המלך ? › בעזרת השאלה " איך הרגיש פינג כשהופיע בידיים ריקות , האם פחד ? האם התבייש " ? תציפו עוד פן מוסרי בהתנהגותו של היורש - פינג עשה כמיטב יכולתו להצליח , ולכן לא הייתה לו סיבה לחשוש . כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לעובדה שאביו של הילד היה מקור התמיכה והוא שלימד את בנו כלל חשוב : מי שעושה ככל יכולתו - אינו צריך לחשוש ואין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר