עמוד:145

האופניים החדשים של חברו הטוב מעצימים עוד את תסכולו ואת כעסו של הילד המספ ר . הוא מקנא , וכשהחבר נופל מאופניו החדשים נכנסות לתמונה גם נקיפות מצפון " ) לא אני גרמתי לו ליפול מן האופניים החדשים – הוא פשוט לא ידע לרכוב עליהם ע דיין . ( " השאיפה לאופניים חדשים הופכת לשוט בידי הא ם : " היא אמרה שאם כל הציונים בתעודה שלי יהיו גבוהים , היא תקנה לי אופניים חדשים . " הילד נענה לאתגר , זוכה בתעודה טובה – אבל סופג עוד מפח נפש : אמנם אי מא מתרגשת ושמחה , אבל במקום אופניים הוא מקבל סיפור , שגורם לו להרחיב את שדה הראייה המוסרי שלו , להתחשב לא רק בצרכיו שלו אלא גם באחרים , ולקבל החלטה "שהדהימה אפילו את עצמי . " האיורים הם חלק חשוב בסיפור : באחת מן הכפולות הראשונות נראה הכלב נובח על הקומקום הפלאי ( פלאי כביכול . ( הוא אינו כלב מערבי , ואינו נובח " הב-הב " ! או " האו -האו " ! אלא משמיע נביחה שצליליה הזרים מיוצגים בכתב כך - " ואנג !!! ואנג " !! הילד מייחס לקומקום תכונות פלאיות והאיור מייצג את דעתו ; הקומקום שבאיור מונפש , יש לו זוג עיניים וזוג רגליים , הוא מסוגל לשבת ולרוץ , והוא מתבונן בתהליך שבו הילד מצייר את משאלותיו . הילד הסיני אינו שונה מילד מערבי במשאלות שלו ובהתנהגותו . גם הסביבה הפיזית שבה הוא חי אינה שונה הרבה מהסביבה המוכרת לכל ילד מערבי . שדות האורז המוצפים במים שבקרבת בתי הכפר , התמרורים והשלטים שעליהם אותיות סיניות , מזכירים לקוראים שמדובר בארץ אחרת ובתרבות אחרת . חלומו של הילד מעוצב כאופניים שקווי המתאר שלהם עשויים מ ... ציפורים מתעופפות , להזכירנו שהחלום אינו אלא תערובת של מחשבה ושל תקווה ואין ערובה שיתממש לכלל מציאות . הצעות לפעילויות בכיתה : › דברו בכיתה על השיחה בין הילד לסבו : האם הקומקום באמת יכול למלא משאלות ? שו חחו עם הילדים על רצונו של הילד להיות כמו כל חבריו . האם התחושה הזו מוכרת להם ? עודדו את הילדים לספר מניסיונם האישי . › את עלילת הסיפור כולו אפשר להניח במשוואה שת ראה את הציפיות של הקוראים לעומת השינוי שחל בילד : לאורך הסיפור הילד בוחן את מצבו לעומת מצבם של אחרים - תחילה הוא משווה את עצמו לחבריו בני המזל שיש להם אופניים מתאימים למידותיהם . לקראת הסוף משווה את עצמו לקבצן בסיפור של אמו . הובילו את הילדים לבניית שני חלקיה של המשוואה , ולהסקת המסקנה ממנה - ההסתפקות במה שיש , ראיית חצי הכוס המלאה , מציאת דרך לשיפור המצב וכו . ' › הפנו את הילדים לאיורים , בקשו שיבודדו איורים המציגים את הילד כדומה להם , ואת האיורים המציגים את מוצאו ואת סביבתו השונים מאלה שלהם עצמם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר