עמוד:141

› בד בבד עם ההקצנה בצווי המלך , מתר חשת התרחקות הדרגתית של הנתינים ממלכם והתגברות המחאה . כדאי לשוחח עם הילדים על הדרכים שבהם האזרחים מביעים את כעסם על המלך : משלחת הזקנים , לכלוך הפסלים בקליפות תפוזים , שלט " המלך הוא חמור , " וכל מה שמראה האיור הרלוונטי . כדאי להסביר את המושג " מחאה . " › במהלך הדיון בספר רצוי לחזור מדי פעם בפעם להתנהגות הטיפשית והמקוממת של המלך , להתעללות המיותרת שלו בנתיניו ולהתעלמותו מקול העם עד לדבריו הקיצוניים שנשא מן המרפסת באצבע מתרה : " אתם עם פשוט ואני כ ל יכול . " › בעבודה עם ילדים מתקדמים כדאי להציע לילדים למצוא ביטויים של הומור בטקסט "מ ) שטויות עקומות בריבוע" ועד " זהירות , זה שביר , ( " ולשוחח על הפער שבין התוכן הקשה של הסיפור - מלך שמתעלל בעמו ונזרק מכס השלטון - ובין ההומור המציף את הסיפור . למה אפרים סידון בחר לכתוב בהומור סיפור עצוב כל כך ? על פי בשלותם הרגשית של הילדים אפשר לצאת מן הסיפור אל החיים , לספר על מחאות של אזרחים בעולם הרחב ( מהמהפכה הצרפתית , הרחוקה דיה להישמע כמעשייה ציורית אך תוך השמטת תפקידה של הגיליוטינה , ועד למחאות חברתיות מקומיות שהילדים נחשפים אליהן באמצעי התקשורת חדש ים לבקרים . ( צפו באתר דףדף באפרים סידון קורא מספרו "הקרב הראשון בנחל קשישון : " ס = http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 2 & SubMenuID = 144 & PageID = 1266 & Ot 67 ספרים מרשימת המעגל השני גורילה , מאת אנתוני בראון , מודן 1996 , אנתוני בראון ( נולד ב- ( 0121 הוא מאייר וסופר אנגלי מוערך ובעל שם , ולזכותו כ- 21 ספרים לילדים , ואין -ספור פרסים ועיטורים . בין ספריו של בראון – " משחק הצורות , " " בילי האלוף , " " בילי הקוסם , " " אבא שלי " . " גורילה " ראה אור . 0113-ב במרכז הספר " גורילה" - הקשר בין חנה לאביה ( על הא ם לא נאמר בספר דבר . ( האב אדם עסוק ; חנה כמהה לזמן איכות עם אבא , אבל נאלצת להסתפק בצעצועיה , בספריה ובמעט האור ( רק בפינה אחת של חדרה החשוך ) שמכניסה לחייה הטלוויזיה . חלום שחולמת חנה בערב יום הולדתה הוא נקודת המפנ ה בחיי המשפחה הקטנה . בסוף הסיפור הקוראים עדים לשינוי בקשר שבין הבת לאביה . הספר מסתיים בשורה אחת - " וחנה הייתה מאושרת מאוד . " 67 ראו הערה . 89

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר