עמוד:139

הצעות לפעילויות : › אפשר להציג את הסיפור כולו , כלשונו , מתחילתו ועד סופו , ברמות שונות של פירוט : הטקסט מציע תפקידים לקריינים ( שימלאו את תפקידם לסירוגין ) , לרוכל וללהקת הקופים . הכיתה כולה תעסוק בעיצוב התפאורה , התלבושות והאביזרים , בהשראת הסיפור והאיורים . › כמובן אפשר לגייס את התלמידים לעיבוד הטקסט הסיפורי ולעיבויו : להוסיף תפקידים של אנשי העיר המנהלים משא ומתן עם הרוכל , להוסיף תפקידים של תקשורת בין הקופים , ולגוון את "שיח המחוות" שהתנהל בין הקופים לרוכל - כמיטב דמיונם של הילדים . › כיתות שאינן מעוניינות במיזמים מסוג זה , יכולות להתנסות רק בגיוון הדו- שיח שבין הרוכל לקופים . › בכל מקרה , כדאי לשוחח על הקשר שבין הסיפור למציאות : על מה מתבסס הסיפור ? האם על פי ניסיונם של הילדים ( כצופים בתכניות טבע וכמבקרים בפארק ספארי כזה או אחר ) - קופים אכן מחקים את מי שהם רואים ? ואם כן - למה ? עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור , מאת אפרים סידון , אי יר : יוסי אבולעפיה , כתר-לי 1992 , אפרים סידון ( נולד , ( 0121-ב סטיריקן ומשורר , גדל והתחנך בעיר הולדתו תל אביב . את תחילת דרכו עשה ב"פי האתון , " עיתון הסטודנטים של האוניברסיטה העברית , וכן כתב במדור הסאטירה של השבועון " העולם הזה , " בעיתון " דבר" ובשבועון " כותרת ראשית . " חיבר ועיבד מחזות לילדים , תסריטים לטלוויזיה ומערכונים . בין ספריו לילדים – " מעלה קרחות " ו " אוזו ומוזו מכפר קאקארוזו " , שבהם ביקורת חברתית ( על חוסר הסובלנות כלפי השונה , ועל סכסוכים גדולים המתחילים בוויכוחים אוויליים , ( וכן " הנער ביער " ( ניסוח חדש בעברית עדכנית לסיפור המחורז שכתב חיים נחמן ביאליק , בספר שבו מוצגים המקור והשכתוב זה לצד זה . ( כמו כן פרסם סידון את סדרת " התנ"ך בחרוזים - " בראשית , שמות , יהושע , שופטים ומגילת אסתר בעברית עדכנית ובלשון מחורזת . " עלילות פרדיננד פדהצור בקיצור " ראה אור . 0131-ב הסיפור המחורז עוסק במלך רב - מעלות ואהוב , שמתח יתר על המידה את סבלנותם של בני עמו וסופו שנזרק מן השלטון . פרדיננד פדהצור היה מלך אהוב מאוד . במסיבה שבה הת גאה המלך במחוות הנפלאות שעושים לו בני עמו קפץ אחד האורחים ( הנסיך ) ואמר : " הוא עושה רק דברים שה עם בם רוצה / משום כך עמו כל כך מרוצה , / אם יפסיק פרדיננד להיות מלך טוב , / יפסיק העם אותו לאהוב . " פרדיננד פדהצור מחה בתוקף על דבריו של הנסיך וטען שהקנאה דיברה מגרונו . אחר כך החליט להוכיח שהנסיך טועה ; הוא פרסם צו מלכותי שעל פיו כל האזרחים חייבים להתחיל לקפוץ על

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר