עמוד:135

מפגשים עם ספר שלם 8 ספרי קריאה מתוך רשימת יצירות הספרות שפרסם משרד החינוך " איזה מחנכים נפלאים היינו כשלא התאמצנו לחנך " ! תכליתה של קריאת ספרים היא ראשית לכול הנאתם של הילדים , וכפועל יוצא ממנה - קירובם לספרות טובה . לפיכך כדאי לבחור בפעילויות מרחיבות דעת , מעניינ ו ת ומהנות , בהתבוננות ובשיחה - על הסיפור , על גיבוריו , על המצבים שהם נקלעים אליהם ועל התמורות בחייהם , ולבסוף - בהתבוננות בנו עצמנו , הקוראים . אם אגב קריאה או האזנה הילדים מתוודעים לספרים קנוניים , בעלי ערך , שיה יו תשתית למכנה התרבותי המשותף להם ולבני גילם , ואם הם נחשפים לאיורים איכותיים ומעשירים את כישוריהם בהבנת יצירות ספרות – אנו את לחמנו הרווחנו . כדי שלקריאת הספרים יהיה ערך מוסף נוסף על ההנאה ( וכאמור , זו המטרה החשובה מכול , ( להלן כמה הצעות לפעילויות עם ספרים . בהמשך נציג בקצרה כמה ספרים שבחרנו מתוך הרשימה של משרד החינוך . ההצעות שלהלן יכולות לשרת את כל הספרים . מובן שאין צורך לעשות את כל הפעילויות על כל הספרים . רוב התלמידים בכיתה ב עדיין לא השלימו את תהליך רכישת הקריאה וביסוסה . כדי לאפשר הנאה והבנה , רצוי לקרוא את הספרים בשלמותם באוזני התלמידים , ורק אחרי קריאה שלמה , מדויקת ומוטעמת של מבוגר ים , אפשר להפנות את הילדים לקריאה של חלקים כאלה או אחרים בטקסט . הצעות לפעילויות עם ספרים לפני קריאת הספר כדאי להציג בקצרה את ה"רקע" שלו : באיזו שפה נכתב ? מי כתב ? למה ? ( למשל – מדוע כתבה סלמה לגרלף את מסע הפלאים של נילס הולגרסון ואווזי הבר . (? אפשר לספר , כמובן בהתאמה לגיל ולעניין , אפיזודה מעניינת מחיי הסופר , בעיקר אם יש בסיפור חלקים אוטוביוגרפיים . אם הספר מאויר – כדאי ל התייחס לסגנון האיור , לקשת הצבעים , לכמות האיורים ביחס לטקסט . אל האיורים כדאי לחזור ככל שמעמיקים בתוך עלילת הסיפור - להתבונן בגיבורים המאוירים ולחשוב אם ואיך האיורים מבטאים את תכונותיהם ואת אופיים . הילדים יכולים להציע איורים משלהם וטכניקות חלופיות לאיור הספר . לפני הקריאה או אחריה אפשר להציג את הרקע הסביבתי , האקטואלי , ההיסטורי או הפולקלוריסטי של הסיפור , בעיקר אם הרקע חשוב להבנת העלילה והתנהגות הגיבורים , לדוגמה : להציל את שימבה ( חדוה לויצקי ) – מבצע הצלתו של פילון באפריקה , או חנונוזאור- רקס 'ג ) וליה דונלדסון ) – סיפ ור על המאבק בין הדינוזאורים הצמחוניים לבין הטורפים . 63 פנק , ד' . ) 2112 ( כמו רומן . הוצאת שוקן . עמוד 22

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר