עמוד:134

השיר " שאלות של חצילים" מאת חיה שנהב אפשר להתחיל את הפעילות עוד לפני שהילדים פותחים את הספרים . לשם כך כדאי לכתוב על הלוח את שם השיר , ולשאול את התלמידים במה , לדעתם , יעסוק שיר שזו כותרתו . מומלץ לוודא שהילדים אכן יודעים מה זה חציל , ואפשר גם להביא חציל לכיתה . פעילות – 3 כדאי לוודא שהתלמידים מבינים שהמילה " למשל" מעידה שמדובר בדוגמה או בדוגמאות . אפשר לבקש מהם לבחור את ההשלמה הנכונה למשפט " כשכתוב ' למשל , ' זה סימן ש " ... ( השלמות אפשריות : " שבהמשך המשפט נספר על הכול" או " שבהמשך המשפט נציג דוגמה או דוגמאות . ( " פעילות – 4 סעיף ג – זו שאלה פתוחה , ולא חייבים לענות עליה . תשובות אפשריות : אריה , אוכל -אדם , אמא שמנשקת את הילדים שלה ו"טורפת" אותו מאהבה . סעיף ד – כאן הילדים מקבלים הזדמנות לשאול שאלה הקשורה לעולמם . כדאי לבקש מהם לקרוא בקול רם את השאלות שכתבו . פעילות , 5 סעיף ב – בשיעור העוקב אפשר לבקש מהילדים שיקריאו את התשובות שקיבלו , ולשוחח עליהן . אפשר גם לכתוב על הלוח רשימה של נימוקים שהילדים שמעו מהמרואיינים שלהם . השיר " פרת משה רבנו" מאת חיה שנהב פעילות – 2 מטרת הפעילות היא להבדיל בין שני סוגי השאלות . השאלה בבית הראשון אמתית , ועניינה בקשה לתשובה . סימני השאלה בבתים האחרים מופיעים בסיומי התשובות האפשריות , והם מבטאים ספק והיסוס בנוגע לתשובות . פעילות – 3 החוויה המתקבלת בזכות החזרות על המילים " נקודה ועוד נקודה" ב שיר היא חוויה של קשר פיזי בין הילד והחיפושית : בדיקה , הצבעה , מנייה או ליטוף . בסוף הדיון אפשר לומר שהמחברת שמרה על אמינות התיאור , מכיוון שהיא אכן ספרה שבע נקודות . אם הילדים מתקשים להגיע לתשובה כדאי לבקש מהם לספור בבית הרביעי כמה נקודות מצויינות ( צריך להבין שיש לספור גם את המילה " ועוד" שמופיעה שלוש פעמים בשורה השביעית . ( פעילות " לקראת סיום" – מבט כולל על יצירתה של חיה שנהב פעילות זו מדגישה את הייחודי לכתיבתה של חיה שנהב . השירים " סתיו" ו"חברים" מצויים בספר הראשון ואינם נגישים לילדים בעת לימוד הפרק . אפשר לבקש מהילדים להביא שוב את הכרך הראשון או להביא לכיתה ספרים אחרים של חיה שנהב , ולמצוא את השירים שם , כדי שיוכלו להציג דוגמאות למשפטים שבחרו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר