עמוד:132

פעילויות על תוכן הספר " מילה טובה ב" פעילות – 8 העיסוק בתוכן הספר הנלמד הוא הזדמנות לתרגל את השימוש בתוכן וכן להבין לעומק את המבנה שלו . תוכן הספר מורכב משלוש רמות : שערים , פרקים ויצירות או נושאים . אפשר לעבוד על הקשר בין הרמות . להראות ששער מאגד פרקים שמתקשרים ביניהם מבחינת הנושא . אפשר למשל לשאול מה הקשר בין משאלות לשנה חדשה ( הפרק נמצא תחת שער הנקרא " הנה מתחילה השנה , ( " אפשר לשאול מה מיוחד ביצירות שנכללות בכל פרק . לדוגמה בפרק " משאלות " כול היצירות הן שירים . כדאי להדגיש גם את התוכן כגריין להעמקה בספר – כל שער מייצג תוכן מסויים ומאגד תחתיו פרקים הקשורים לאותו הנושא . פעילות – 9 ההתייחסויות יכולות להיות שונות . החיפוש בתוכן יעיל , לעומת זאת , תוך כדי דפדוף אפשר לגלות דברים מעניינים אחרים , תלוי מה מטרת החיפוש ותלוי בעוד מאפיינים אישיים שקשורים לנמענים של ספר , הקוראים : העדפות שלהם והדרך שהם מתבוננים בעולם . השער והפרק " ייחודו של יוצר : חיה שנהב " ) עמוד 034 בספר הלימוד ) הנושא : היוצרת חיה שנהב ויצירותיה . מטרות הוראת הפרק : ההיבט העיוני- אורייני – הפרק " ייחודו של יוצר" מאפשר היכרות עם יוצר ים ישראלי ים ועם כמה מיצירותי הם והעלאת המודעות למאפיינים הייחודיים של הכתיבה של הם ובעקיפין גם העלאת המודעות למאפיינים של כתיבה יצירתית בכלל . בספרים לכיתה ב בחרנו ביוצרת חיה שנהב . בפרק הזה מופיעים שלושה משיריה " ) עכביש ארוך רגליים , " " שאלות של חצילים" ו"פרת משה רבנו , ( " ובספר כולו עוד ארבעה " ) סתיו , " " חברים , " " עץ עם תלתלים" ו"מה יש בקיץ . ("? בשירים שבחרנו אפשר למצוא ביטוי למאפיינים של כתיבתה : גישה חקרנית ומתבוננת בטבע , דמיון וציוריות , והומור שלעתים גובל באי - ג יו ן . השירים כתובים בשפה פשוטה ובמקצב נעים שמושג גם באמצעות חזרות . העמדת המילים על הדף באופן שמשקף את תוכן השיר גם היא אחד המאפיינים הבולטים בכתיבתה ( הדבר בא לידי ביטוי ב"עכביש ארוך רגליים" וב"מה יש בקיץ . ("? מומלץ להפנות את התלמידים לקריאת יצירות אחרות שלה , למשל : " תעלולי צמד חמד , " " הספר הגדול של חיה שנהב , " " העורב והלימון" או " מה נעשה עם ג'ינג'ר" . כמו כן כדאי להשמיע שירים מולחנים שלה , כדוגמת " תרנגולת כחולה" או השירים הידועים " אדון שוקו" ו"גברת עם סלים . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר