עמוד:118

בטבע – כפורץ ומפר את שלטונם המוחלט , הממושך , של הגשמים והסערות , ימי הסגריר , הבוץ והשלוליות . אפשר לחשוב על כמה סיבות : למרות המחזוריות הצפויה , רגע ההכרה שהתחלפה עונה מפתיע מחדש בכל פעם ; מקובל לתאר את האביב כעונה המגיעה בבת אחת , שמתפרצת במלוא עצמתה בזמן קצר ביותר ומפתיעה . הזמן חולף מהר משחושבי ם , ומועדים ברורים בו מעצימים את תחושת ההפתעה , הבאה לידי ביטוי בשאלות כגון " כבר הגיע פסח " ? פעילות – 2 לאחר קריאת השאלה כוונו את הילדים המתקשים להתמקד במילים " עונה" ו"חג" ובמשמעויות להן . בקשו מהילדים למצוא מילים המתקשרות ל"עונה" ומילים המתקשרות ל"חג . " רק אז הפנו אותם לשני סעיפי הפעילות הראשונים . לאחר קריאת סעיף ג כדאי להציע לילדים כאסטרטגיה לבדוק את העובדות : לסמן בבית השלישי את המילים הקשורות לחג ואת המילים הקשורות לעונה , ורק אז לשקול את דעתה של הדמות עם בועת הדיבור ולהחליט . בשלב זה , גם ילדים שאינם יודעים מיהו הגדי יכולים לענות על השאלה , לפי הגן הפורח ולפי המילה " הגדה . " לאחר ההסבר של הילדים , כדאי לוודא שהם מבינים את ההבדל בין " אגדה " ל " הגדה . " פעילות – 3 המידע על הגדי בשיר " חד גדיא " משלים את התשובה לשאלה . 4 כדאי להסביר לתלמידים כי השיר כתוב בשפה אחרת , ארמית . " גדיא " הוא גדי . אפשר לשיר את השיר בארמית או בתרגום לעברית . פעילויות בנושא שם המספר - " מאח ת עד עשר מי יודע " ? פעילות , 1 סעיף ב – אחרי שהילדים מבצעים את ההוראה ( באופן אינטואיטיבי , ( הפנו אותם למסגרת התכולה שבעמוד , 040 וקראו אותה יחד , בכיתה . כדאי לשוחח על העובדה שרבים טועים בבחירת המין הדקדוקי של המספר . אז חזרו אל סעיף 0 ב , ולמדו את הילדים לבדוק אם ענו נכונה ; למשל , 2 " כוסות" - כוס היא זכר או נקבה ? איך יודעים ? איך אתם אומרים - " כוס יפה" כמו " ילד יפה" ( זכר ) א ו " כוס יפה" כמו " ילדה יפה" ( נקבה ?( הגיעו למסקנה שכוס היא בצורת נקבה , לכן צריך לכתוב ( ולומר ) " ארבע כוסות . " בעמוד 044 יש טבלה של שמות המספר בצורת זכר ובצורת נקבה . פעילות – 2 ישראלים רבים מתייחסים בביטול להבדלים הדקדוקיים בין צורת זכר לצורת נקבה , והדבר ניכר היטב בלשון הדיבור שלהם ושל ילדיהם . התופעה בולטת במיוחד בשם המספר . מכיוון שההתאם אינו ספונטני , כדאי להרגיל את הילדים לבדוק - לפחות בפעילויות - כל מילה על פי המודל שהוצע עבור פעילות . ב 0 הפיוט " אחד מי יודע" מתוך ההגדה של פסח הפיוט המובא כאן הוא " אחד מי יודע , "? אחד מ הפיוטים המופיעים בהגדה שתכליתם לעורר את עניין הילדים המשתתפים בסדר " . אחד מי יודע "? הוא פיוט מימי הביניים , שנכנס להגדה בשנת ) 0521 מחברו אינו ידוע . ( בהגדה הוכנסו פיוטים הדומים לשירי עם , ותפקידם היה , ככל הנראה , לעורר את עניין הילדים המשתתפים בסדר . הפיוט " אחד מי יודע "? כתוב כ " שיר צביר " עממי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר