עמוד:117

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " האביב הגיע " מאת אילנה אבן-טוב ישראלי פעילות – 1 כמו בכל שאלה שאין לה תשובה מדויקת אחת , גם כאן הילדים מתנסים בהבעת דעה ובניסוח נימוקים , בשמיעת דעות אחרות ובשקילת נימוקים של אחרים . בעת נימוקיהם הבאים לקשר בין השיר לתמונה שבחרו , הילדים יכולים להתייחס לתיאורי ה פריחה שבשיר או לשורה " ירוק בנשמה" שבבית השני . הם יכולים לבחור צבע אחד מן הצבעים המוזכרים בשיר , והם יכולים גם לחשוב על הילד הדובר בשיר . כדאי לשוחח עם התלמידים על היחס שבין טקסט לתמונה : הקשר ביניהם כללי , התמונה היא פרשנות ולא יישום מדויק של תוכן השיר , ההדגשים שונים . ייכנסו לדיון מילים כמו תוכן , מחויבות לתוכן , דיוק מול פרשנות , תחושות מול עובדות - בין אם בנקיטה במונחים אלה ובין אם בהתכוונות אליהם . כדאי לסייע לילדים לנסח הנמקות במבנים כמו " אני חושב ש , " ... " לדעתי , " ... "כשאני מתבונן בתמונה / בשיר אני " ... וכן הלאה . הצעת המשך לפעילות 1 ( הרחבה והעשרה ) – השיר מעביר את חוויית האביב . להלן משימות המכוונות כולן לפן החווייתי שבקריאתו . המשימות מאפשרו ת לתלמידים להמחיש את רשמיהם מהשיר . בחרו באחת המשימות ( אפשר להכין יותר ממשימה אחת ) : › הביאו תמונות שמתאימות לשיר . › ציירו ציור שמתאים לשיר . › הדביקו על דף פיסות נייר שונות שיתארו את השיר . › הביאו לכיתה פריטים שמזכירים את הריחות בשיר . בנוסף לכך , אפשר גם לשאול את התלמידים אם יש צבעים או ריחות שמעוררים בהם הרגשה כלשהי , ולשוחח על כך . הטקסט עשיר ומעורר את החושים , וכדאי לעבוד בכיתה גם על הקראה מוטעמת . פעילות – 2 זוהי פעילות העוסקת בפן לשוני : תארים המסתיימים בסיומת " ני . " אלו בעצם תארים גזורי שם . תארים שנגזרו מתוך שם העצם : צבע – צבעוני , ריח – ריחני , רעש – רעשני . אין צורך , כמובן , לדבר עם הילדים במונחים הלשוניים הללו , אך אפשר להראות את הקשר בין המילים בכל זוג בעזרת אותיות השורש ובעזרת המשמעות של המילים . כלומר , יש כאן ביסוס אסטרטגיה להבנת מילים חדשות . פעילות – 3 התשבץ הוא משימה מורכבת לילדים מתקשים , לכן כדאי לבצע את הפעילות בכיתה , בקבוצה , כשכל ילד או ילדה בוחר ים הגדרה , פותר ים אותה , וכל ילדי הק בוצה משלימים את הכתיבה בתשבץ עצמו . אפשר גם לפתור את התשבץ כמשחק תחרותי - זוג מול זוג . השיר " ניסן" מאת אוריאל אופק פעילות – 1 השאלה הראשונה עלולה להיות מורכבת לילדים מתקשים . כדאי לסייע לילדים תוך הובלתם ליצירת זיקה בין מוטיב הזמן במילה " פתאום" לבין הופעתו הפתאומית של הא ביב

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר