עמוד:103

היא שלא כל שם של יצירה מגלה את תוכנה . משוררים יכולים לבחור שם ליצירה שלהם לפי טעמם האישי . עוד אמצעי ספרותי- אורייני המודגש בפרק ה וא חזרות על משפטים אחדים או על מילים אחדות המבליטות את התוכן שהמשורר רוצה להביע . ההיבט האורייני- לשוני – תשומת לב התלמידים מוסבת למילת הקשר " אבל , " מילה היכולה לעזור לנבא את תוכן הדברים שיבואו אחריה . כלומר : התלמידים לומדים שהמילה " אבל" מעידה על ניגוד בין שני חלקי משפט או בין שני חלקי טקסט ארוך יותר . הערות והצעות להוראת הפרק פעילות ה פתיחה לפרק אפשר לדון בעניין ובסקרנות ששם היצירה יכול לעורר . אפשר לשאול את הילדים איזו מכותרות השירים מסקרנת אותם יותר , ומדוע . לפעמים שם היצירה יכול למשוך אותנו לקריאתה , ולפעמים לא . כדאי להבהיר שילדים שונים ( ובני אדם בכלל ) מסתקרנים מדברים שונים , ושלא תמיד אפשר להסביר מדוע משהו מסקרן אותנו . השיר " מדוע אני לא אחי הגדול" מאת רימונה די- נור פעילות , 2 סעיף ב – כדאי לוודא כי הילדים הבינו שמדובר בשאלות : " מדוע אני לא נולדתי ראשון והוא השני , " ? " מדוע אני לא הבן הבכור ? והוא – לא אני . " ? רצוי לוודא כי התלמידים הבינו את ההקבלה בין הנאמר בשאלות אלה לבין הנאמר ב שאלה שמופיעה בכותרת השיר . פעילות – 3 בציור נעשתה הקבלה לעולם הספורט , שהינו עולם תחרותי בו לרוב יש מנצח אחד ( גם אם מדובר בקבוצה – קבוצה אחת זוכה מבין מספר קבוצות ) . זוהי דרך אחת לפרש את התחושות של הילד הצעיר בשיר שמקנא באחיו שכל דבר עושה ראשון בגלל בכרותו . האמירות של הילד נראות כאילו הוא מרגיש בתחרות מתמדת מול אחיו הגדול . פעילות – 4 יש לקיים שיחה בכיתה על האווירה המשתמעת מדברי הילד בשיר ועל ההתרשמות הכללית של התלמידים מדבריו . על הילדים להבין כי השיר מביע מעין תלונה – הדבר בא לידי ביטוי בשם השיר ובבית הראשון , המציג תלונות באמצעות השאלות ; בבית השני , שבו הילד אומר

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר