עמוד:102

פעילות – 1 סעיפים א- ב – כאמור , החזרתיות משמשת להדגשה : הדגשת מצב הרוח של הילדה . אפשר לדבר על הבולטות של ה צליל ס' ] s [ שמ גביר את תחושת המיאוס ( זה בולט מאוד בבית הראשון שהמילה " נמאס" מופיעה בו פעמים רבות , ו בנוסף מופ יעות בו המילים " סתם" ו"ספר" שגם בהן מופיע הצליל – ( 'ס אפשר לשאול את הילדים : " איזה צליל בולט בבית הזה ? ומה זה גורם להם להרגיש " ? סעיף ג – מלבד מניית הדברים ש"נמאס" מהם , כדאי לשוחח עם הילדים גם על הסיבות לתחושותיהם ; נמאס כי זה משעמם ? נמאס כי לא אוהבים את העיסוק או הפעילות ? נמאס כי אין שום דבר מלבד זה ? נמאס כי זה בכלל לא חשוב ? נמאס כי כללית מצב הרוח רע ואז אין חשק לשום דבר ? גם במקרה זה כדאי להיות ערניים - יתכן שיעלו תכנים אישיים שרצוי להפנותם אחר כך להורים או לגורמים הטיפוליים בבית הספר . הסיפור " בכיתה ב ... ולא מדבר" מאת עליא אבו שמ יס בפרק אין עיסוק אודות חזרתיות בהקשר לסיפור הנ"ל וההקשר שלו לפרק הוא בעיקר תימתי . יחד עם זאת , כדאי לשוחח עם התלמידים על החזרתיות שבו שמתבטאת בשאלות הרבות ששואלת החברה של האם אודות מאהר וגם ההתעלמות הנמשכת שלה מהילד . פעילות – 1 הילדים יכולים להביע כמובן דעות לכאן ולכאן בגלל נימוקים שונים . יחד עם זאת , ישנה סבירות גבוהה שהסיטואציה ( שמדברים עליהם , אך לא איתם מפאת גילם ) מוכרת להם ואפשר גם לדבר על כך ולבקש מהם דוגמאות מחייהם – פעילות 5 מתייחסת לכך , אך אפשר לדבר על כך מוקדם יותר אם זה עולה . הפרק "להיות גדול , להיות קטן" ( עמוד 10 בספר הלימוד ) הנושא : בפרק מופיעים שני שירים : " מדוע אני לא אחי הגדול " ? מאת רימונה די -נור ו"הטיול" מאת מירה מאיר . הנושא בשני השירים דומה : יחסי אח גדול ואח קטן . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – הפרק מ זמין את הקוראים להתבוננות ביחסים שבין אח גדול לאח קטן מנקודת ראות של אח קטן . מתוך כך יוכלו הקוראים להתבונן בהם עצמם , ברגשותיהם ובמחשבותיהם שלהם על מיקומם במשפחה ועל היחסים שלהם עם האחים שלהם . הדג ש בפרק מושם על שמות השירים , והתלמידים לומדים לבחון עד כמה הכותרות מסגירות את תוכן השיר . אחת הכותרת היא כותרת שקופה ו היא מרמזת על התוכן בשיר , ואילו הכותרת השנייה אינה מרמזת על תוכן השיר כלל ו אף עלולה להטעות את הקוראים . הילדים ילמדו לבחון את הכותרות השונות , ולחפש אם יש בהן רמז למה שכתוב בהמשך . אחת המסקנות המתבקשות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר