עמוד:100

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " ילדה קטנה וטובה" מאת אלן אלכסנדר מילן , תרגם יהונתן גפן . ] פעילות אחרי הבית הראשון [ פעילות – 1 בשלב זה הכול פתוח , ולא לגמרי ברור למי הכוונה במילה " הם ; " ייתכן שהוא מתייחס לכל המבוגרים המקיפים את הילד ה ומרשים לעצמ ם לנהוג בו בסמכותיות ומצפים ממנה להתנהגות " טובה , " וייתכן שהוא מתייחס להוריה של הילד ה , המבוגרים הקרובים ביותר , שסמכותם נתפסת , לפחות להלכה , חד - משמעית ובלתי מעורערת . ] פעילויות אחרי השיר המלא [ פעילות , 1 סעיף ב – המילים " אמא ואבא" מופיעות רק פעם אחת בשיר , בבית האחרון , ומאמתות את התחושה המתחזקת והולכת מתחילת הקריאה שבכינוי " הם" הילדה מתייחסת להוריה . פעילות - 2 סעיף א – המשפט היחיד שההורים אומרים הוא משפט השאלה " היית ילדה טובה . " ? סעיף ב – הקוראים הצעירים בוודאי יוכלו להבין ללבה של הילדה בשיר , וייתכן שלא מעטים מהם חווים חוויה דו מה : הוריהם שואלים אותם שאלות , אבל לא באמת מתעניינים בתשובותיהם ולפעמים אף לא ממתינים לתשובות . בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי להציע רשימה של רגשות , כדי שהילדים יוכלו לבחור מתוכה את הרגשות המתאימים לפי דעתם . למשל - כעס , בלבול , עלבון , התרגשות , מתח , אכזבה , עצב , בושה , תסכול ( כדאי להסביר את " תסכול . " היא מצביעה במדויק על תחושה שכיחה שגם הילדים חווים אותה . ( סעיף ג – הרעיון כאן הוא להמחיש את עוצמת ה"נדנוד" בעיני הילדה . אם הילדים נוטים לנצל ( מתוך מבוכה ) את ההקראה להצחקת חבריהם - רצוי לעצור את הפעילות , לשוחח על התחושות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר