עמוד:94

פעילות – 6 סעיף א – השאלה " מדוע העץ מתגעגע " ? ... היא שאלה פתוחה מאוד ; היכולת להתגעגע היא אנושית , ולרוב אנחנו מתגעגעים לדמויות , לחוויות ולרגשות שהייתה להם בעינינו משמעות חיובית . העץ מתגעגע לאירוע קצר אחד – רגע הנטיעה , שכלל קרבה ומגע ידיים . זו הייתה תמציתו של הקשר , אך הוא היה עוצמתי ומשמעותי . כדאי שהילדי ם לא יסתפקו ב"הוא מתגעגע לילד , " אלא ידייקו ויכללו בדבריהם את הקרבה שבאה לידי ביטוי בעיקר במגע הידיים . סעיף ב – בעבודה לקראת כתיבת הדו -שיח ( ועם ילדים מתקשים בוודאי ) כדאי להוביל תחילה לאיתור הנושאים שהעץ והילד ירצו לשוחח עליהם זה עם זה , ולרשום אותם . אחר כך כדאי ללוות את הילדים בפיתוח נושא אחד ובכתיבת כמה משפטים , ולהנחותם לפיתוח נושא נוסף בכוחות עצמם . כדאי להציע לילדים לבחון את הלכידות של הדיאלוג תוך קריאת השיחה בזוגות , בתפקידים . פעילות – 7 עבודה על ביטויים הכוללים את המילה "אצבעות , " המוזכרת בשיר . אפשר גם לדבר על הקשר בין השארת הסימנים באדמה ע"י הילד בשיר לבין הצירוף " טביעת אצבעות . " השיר " עץ עם תלתלים" מאת חיה שנהב פעילות – 1 האיור מתאים לבית השלישי בו מסופר על הרוח שפורעת את ה"תלתלים" של העץ . פעילות , 3 סעיף ג – באשר ל"מילים שמתארות את הרוח" – ילדים מתקשים נוטים לעיתים להצביע גם על פעלים כעל מילים מתארות , ולכן כדאי להציע להם דוגמה לשם תואר . פעילות , 4 סעיף ב – כשהילדים מחפשים את התשובה לשאלה " מה , לדעתכם , העץ ירגיש באביב " ? כדאי להביא למודעותם את הניגוד בין סתיו לאביב ומה שקורה בכל אחת מהעונות הללו , ואת הניגוד הצפוי בין התואר " עצוב" לתואר שיתאים להרגשתו של העץ באביב . פעילות – 5 יכולות להיות דעות לכאן ולכאן : מצד אחד , הרוח מציקה לעץ ופורעת את עליו , ומצד שני , היא גם מעודדת אותו . אפשר גם להזכיר לתלמידים ש לפעמים חברים רבים . לסיכום , אפשר לחלק את הילדים בכיתה לקבוצות , לבקש מכל קבוצה לבחור שיר אחד מתוך השלושה ולהציג אותו בפנטומימה , ולתת לשאר הילדים לנחש באיזה שיר מדובר . פעילויות " לקראת סיום" פעילות – 2 יש כאן הזדמנות לפעילות סיום במליאה : קריאת המשפטים השונים שהילדים יכתבו ( או כתיבתם על הלוח , ( והשוואה בין המשפטים ( השוואה בין העצים שבחרו ובין הדברים שבחרו לומר להם . ( פעילות כזאת תעורר שיח בכיתה סביב הבחירות של התלמידים , סביב ההאנשה שבעצם ניסוח המשפט ובפנייה לעץ , וסביב התכנים השונים שיעלו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר