עמוד:90

הערות והצעות להוראת הפרק הטקסט " פסולת פסולה" מתוך הספר " תשמור על העולם , ילד " ! מאת ג'ון ג'אבנה פעילות – 2 בעצם יש כאן עיסוק במטאפורה – רחוב שמדומה לפח אשפה . אפשר לדבר עם הילדים על הקונוטציות שלהם ל " פח אשפה . " אפשר לדבר עם הילדים על עוד מטאפורות ( אין צורך להשתמש , כמובן , במילה " מטאפורה (" שעולות להם בהקשר לרחוב מלוכלך או רחוב נקי ואולי גם מה הם חושבים על הרחוב בו הם גרים – כמו מה הוא נראה . אפשר לקחת את הפעילות צעד אחד קדימה – לחבר עם שיעור מלאכה / אומנות / ציור ולהכין מיצגים תלת-ממדי ים או להכין מצגות במחשב . פעילות – 3 המילים שהילדים יכולים להגיד הם : לא מצחיק , לא אכפת , הכי נורא , להזיק , להרוג , נפצעות , מסוכן , להיפגע . אולי יהיו גם ילדים שיתייחסו לכותרת : " פסולת פסולה . " בחירת המילים של המחבר אינה אקראית ויש לה משמעות . הטקסט מכוון לגרום לקורא להפנים את הסכנה לחיות ולגרום לו כך להיות מודע . הפעילות הזו מסייעת גם בביצוע פעילות . 2 פעילות – 5 חשוב להבהיר לתלמידים שמטרת הכותב היא לא רק כדי שנדע ונשכיל , אלא כדי שנפעל ולא נלכלך , ונסביר במשפחה או לחברים שפסולת עלולה להזיק ( לכוון את הילדים לעבר ההבנה שיש פה דחיפה לפעולה . ( לכותב אכפת ולכן הוא כתב את הטקסט . פעילות – 7 שלושת התשובות הנכונות הן : ג , ד , ו . המילים לשכנע ולהשפיע היא במרכז מטרת כתיבת הטקסט . המחבר לא רוצה שנמנע מכל מיני דברים כמו שתייה מפחיות או טיול בטבע , אלא שנהיה מודעים למעשים שלנו : מה נעשה עם הפחית ? מה נעשה בטבע ? פעילות , 8 סעיף ב – אפשר לבקש מהילדים הצעות ודוגמאות ל איך עוד אפשר היה לשכנע את הקוראים שחשוב לשמור על הניקיון ולא להשליך אשפה מחוץ לפח . פעילות , 9 סעיף ג – הפעילות הזו מקשרת בין תמונה לטקסט . הילדים יכולים לבחור משפטים שקשורים לפרטים שרואים בתמונות , אך גם משפטים שמדברים על הסכנות באופן כללי או באופן נקודתי למה שרואים בתמונה . כמו כן , הם יכולים לכתוב משפטים שכתובים בנוגע למה יש לעשות לדעתם . הסיטואציה המתוארת בפעילות אינה רחוקה מחייהם של הילדים . גם הם נתקלים בפסולת במקומות שהם גרים בהם . אפשר לדבר עם הילדים על דברים יומיומיים שרואים שאנשים משליכים בפארקים , בגינות וברחובות , למשל , בדלי סיגריות זרוקים על המדרכה , אנשים שלא אוספים את הקקי של הכלב שלהם וכדומה . הצעות מרחיבות לפעילות – 9 אפשר להרחיב ולדבר גם על בחירת ההורים , המוזכרים בפעילות , לתלות את התמונות במתנ " ס . למה הם בחרו דווקא במתנ " ס ( זה מקום שהרבה תושבים בשכונה עוברים בו . ( אפשר לדבר על האכפתיות של התושבים . אפשר לדבר על הכוח שבתמונות , הן ממחישות ומדגימות דברים מעבר למילים , הן מחזקות את המילים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר