עמוד:87

בשיר מופיעים פעלים בעבר הווה ועתיד . זמני הפועל עוזרים להבנת השיר . הילדים מכירים את השימוש בזמני הפועל גם מבלי לדעת את ההגדרות הדקדוקיות של עבר הווה ועתיד . נמליץ להשתמש במילות זמן כמו : קודם , עכשי ו ומחר . הצעה לפעילות לאחר קריאת השיר – כפעילות מטרימה אפשר לתת לילדים לקרוא את שש השורות הראשונות בשיר ( הבית הראשון ושתי שורות מן הבית השני ) ולסמן מתי כל זה קרה : קודם , עכשי ו או מחר . כל זה קרה קודם . אפשר לשאול את הילדים לפי מה הם יודעים שזה קרה קודם . לפי ה פעלים אפשר לדעת שהזמן הוא ' עבר , ' גם אם הגדרת הזמנים ' עבר , הווה ועתיד ' לא נלמדה עדיין . בשתי השורות האחרונות יש שינוי בזמנים : היום ומחר . פעילות , 5 סעיפים ב- ג – אפשר להזמין ילדים שמעוניינים להסביר איך הצורה מתאימה לבית שבחרו ומה מבטא הצבע שבחרו . אפשר גם להציע שילדים אחרים ינסו לפרש את הצבע ים שבהם בחר ו חבריהם לצבוע את אחד הכתמים . השיר " התפייסות " מאת שלומית כהן- אסיף תוכן השיר הוא הרצון להתפיי סות של שני חברים . האמצעי הספרותי- אורייני המובלט בו הן שורות השיר הארוכות לעומת הק צרות . גם כאן הצורה ( מבנה השיר ) תומכת בתוכן : הרצון להתפייס בשורה ארוכה וההיסוס מובע בשורה קצרה . מבחינה לשונית , כדאי לשים לב לכך ש השיר כתוב בגוף ראשון ובהווה . הילד בשיר מתאר ב"זמן אמת" את כל התהליך של ניסיונות ההתפייסות שלו עם חברו , יונתן . לאחר קריאת השיר כדאי להסביר לילדים שני דברים שסביר שאינם מכירים : השריקה המשותפת כמשהו שמבטא היכרות ואינטימיות ; וטלפון החוגה שבו " מחייגים" . פעילות – 2 רוב השורות המבטאות רצון להתפייס הן ארוכות ומלאות תנופה . השורות המבטאות קושי הן ברובן קצרות . כדאי להפנות את תשומת לב הילדים לכך . אפשר להמחיש בצורה גראפית את המשפטים הארוכים והקצרים בשיר . היד נעה קדימה עם המשפט " אני רוצה להתפייס עם יונתן" , במשפט השני הקצר של ההיסוס " ולא יודע איך" היד חוזרת אחורה . וכך הלאה במשפטים הבאים ( שורות ( 2 ו 3 ו בהמשך ( שורות ( 5 , 1 , 3 יש שלוש שורות ארוכות שהן כולן בתנועה קדימה " אני בחדר .... ואני ממהר לענות" ואז היד חוזרת עם מילות האכזבה " אבל זה לא יונתן" וכו' . אפשר להמחיש זאת בתנועה של הליכה קדימה ואחורה עם המשפטים בשיר . הסימטריה של יחסי הילדים יכולה להתבטא באורך דומה של המשפט האחרון של הדובר : " אחר כך אני מחייג בלי היסוס" והתשובה של יונתן : " חייגתי אליך , הקו שלך תפוס" . פעילות – 3 כדאי לוודא עם הילדים שהבינו את הרמזים : עצם העובדה שלילד חשוב כל כך להתפייס , השריקה המשותפת , העובדה ששניהם חושבים זה על זה ואפילו מתקשרים זה לזה בו זמנית . פעילות – 7 לילדים מתקשים כדאי לוודא או להסביר מדוע נדרשת התנצלות בכל מקרה . ניתן להרחיב את הפעילות ולאפשר לילדים לכתוב גם על מקר ים אמיתיים שקרו להם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר