עמוד:83

כדאי לבקש מהתלמידים לחשוב על מקרים שבהם קטנים עוזרים לגדולים . למשל : פתח שרק ילד יכול להשתחל דרכו , מצבים שבהם הידע של הילדים בתחומי טכנולוגיה חדשנית ( מחשבים , טלפונים חכמים וכדומה ) רב מזה של המבוגרים הסובבים אותם , זיכרון של ילדים לפרטים , שיכול לפעמים להועיל , ועוד . פעילות – 8 כדאי לקרוא עבודות של ילדים בכיתה ולשים לב מה כל אחד בחר להדגיש . אפשר להמיר את משימת הכתיבה בסיפור בעל-פה , כדי לעבוד על שיח דבור . אפשר גם להמחיז את הטקסט המקורי ( לשם כך יש להחליט מראש אם להמחיז את דמות המספר או לא . ( כדי להמחיז את הטקסט יש להנחות את הילדים לפעילויות האלה : א . לבקש מהתלמידים למצוא את המשפטים שהעכבר אמר . אפשר להוסיף שני משפטים או שלושה שהעכבר אומר לעצמו ( מקדמי עלילה . ( ב . לחבר משפטים שהאריה יכול לומר . . ג לחבר משפטים שהציידים אומרים . . ד להציג את הסיפור לפני הכיתה . הסיפור " הפיל והפרפר" מאת א י אי קמינגס את הסיפור " הפיל והפרפר " מומלץ לקרוא לתלמידים לפני שיקראו אותו בעצמם . פעילות , 2 סעיף ב – גם העצים הם דמויות בסיפור . פעילות – 3 כדאי " לאסוף " מתשובות הילדים לפחות שלוש מילים שונות המתארות את ההרגשה ( מופתע , נרגש , מרוצה , מאושר . ( פעילות , 4 סעיף ב – המילה " עדינות " יכולה להתקשר ליחסים המיוחדים שנוצרו בין שת י החיות ועל האהבה שנוצרה ביניהם . באופן כללי בחברות יש יחסים נעימים ולא אלימים , והמילה " עדינות" מתאימה לכך . פעילות , 4 סעיף ג – לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית . אמנם הפיל הוא חיה גדולה , אך הוא לא בהכרח בלתי עדין . אפשר גם לתת דוגמאות לחיות קטנות שאינן עדינות . כדאי לשוחח בכיתה על המשמעות של " להתנהג בעדינות . " פעילות – 5 השאלה ממחישה לתלמידים שתפקיד דמויות העצים הוא להציג את מערכת היחסים בין הפיל והפרפר " מן הצד " ולהעיר עליה , ושהעצים אינם דמויות פעילות בעלילה . העצים אינם משוחחים עם הדמויות הראשיות . פעילות – 6 כדאי לבקש הסברים שיעסקו בשוני שבין הפיל והפרפר , ובעובדה שחברות ואהבה יכולות לשרור גם בין שונים . הדמויות הראשיות בכל אחד משני הסיפורים האחרונים הן חיה גדולה וחיה קטנה . אפשר להשוות בין הסיפורים , ולעמוד על ההבדלים שבין הדמויות ועל תפקיד ההבדל בגודל הדמויות בכל סיפור . במשל " האריה והעכבר " ההבדל בגודל הדמויות מוביל למסקנה שיצורים קטנים

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר