עמוד:82

לאחר או לפני הקריאה כדאי לברר עם הילדים אם הם מבינים את משמעות המילים " תזדקק , " " למענך , " " תמורה , " " משועשע , " " לנוכח , " " הסיר " ו " אומלל . " כמה מן המילים שברשימה אפשר להבין מהקשרן בעת הקריאה . פעילות – 1 מכיוון שבכיתה ב הילדים עדיין לא לומדים על המשל כסוגה , נמנענו מן השימוש במילה " משל . " המורים , כמובן , יכולים להפעיל שיקול דעת ולהחליט אם ברצונם להזכיר את המושג " משל . " פעילות , 4 סעיף ב – בסיפור נאמר במפורש כי העכבר פונה לאריה כאל מלך , והשפה שבה הוא פונה אליו רשמית וחגיגית , בניגוד לשפה שבה מדברים בין חברים . אפשר לבקש מן הילדים להקריא בקול רם את אחד המשפטים ה ' חגיגיים ' שאמר העכבר , ולהציגו כפי שהעכבר אמר אותו . לאחר מכן אפשר להציע לילדים לומר את אותו המשפט בשפה יומיומית ולא חגיגית . אפשר לעורר את המודעות להבדל בין משלבי השפה באמצעות הומור , ולהשוות בין המשפט " ולעו לם לא אשכח את טוב ל בך " לבין " בחיים אני לא אשכח איזה אחלה אריה אתה . " מגיל צעיר הילדים נחשפים למשלבים שונים בשפה , אך בפעילות הזאת יש הזדמנות להעלות את התופעה למודעות התלמידים ( בהתאם לגילם " . ( המודעות להלימה המשלבית ולרכיבים הלשוניים של המשלב היא בעלת תרומה חשובה לקידום כתיבה , שהרי שיפור יכולת הפקת הטקסטים בבית הספר קשורה ביכולת לשכתב ולתקן את הטקסטים מלשון הדיבור ללשון הכתובה . " אפשר לבקש מהילדים להעלות דוגמאות לשפה " חגיגית " או לשפה יומיומית , ולומר מתי הם משתמשים בכל מילה . אפשר לחפש עוד מילים " חגיגיות " במשל , ולומר את המקבילה היומיומית שלהן , ואפשר לשבץ מילים במשפטים שאינם מתאימים להן . התופעה של עירוב משלבים ( למשל : שימוש בסלנג בנסיבות רשמיות ) היא דוגמה להומור לשוני – זהו מצב שבו אין הלימה בין הרמה הלשונית לנסיבות . השימוש בהומור לשוני מוביל להנאה בלמידה , ומעורר את המודעות לתופעות שונות בשפה . פעילות – 6 לאחר שהילדים עונים על השאלה ( חלקם לפי הזיכרון וחלקם לאחר קריאה חוזרת , ( כדאי לשאול אותם איפה התשובה כתובה בסיפור . כדאי לקרוא בקול את שור ות 1-5 בסיפור , שבה העכבר מביע את תקוותו לעזור לאריה בעתיד , בשעת צרה . פעילות – 7 אפשר להקל על המתקשים ולחפש את התשובה בהדרגה ( הקושי נעוץ בכפל המשמעות של המילים " קטן " ו " גדול , " כמתארות גודל פיזי או איכות . ( כאשר העכבר אומר " ידידים קטנים " הוא מתכוון לידיד הקטן בגופו ( כמו העכבר עצמו , ( אך אפשר לפרש את הביטוי גם כתיאור הידידות כ " קטנה , " תיאור המצביע על איכותה ועל מידת החברות והמחוייבות הכרוכות בה . כאשר העכבר אומר " ידידים גדולים " הוא מתכוון שהחברות של הידיד היא גדולה . 45 שם . 46 שלום , צ ' וקוטלר , פ . ) 1121 ( ' ההומור הלשוני – תיאוריה ומעשה . בתוך א ' זיו וא ' סובר ) עורכים , ) חשיבותה של אי -רצינות – קובץ מאמרים רב- תחומי בחקר ההומור ) עמודים . ) 128-149 ירושלים : הוצאת כרמל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר