עמוד:76

הערות והצעות להוראת הפרק הגדרה מילונית לערך ' נמלה' פעילות – 1 פעילות מקדימה לפני קריאת הקטע – פעילות זו מאפשר ת להקשר את המצב בו נפגשים עם טקסט מידע ואת מטרת הקריאה בו ( לחפש תשובות לשאלות ) . בסביבה הלימודית רגילים הילדים לענות על שאלות לאחר קריאת טקסט . כאן מוצע תהליך הפוך , המחקה מצבים שבהם ההליכה אל הטקסט נעשית אחרי הצגת השאלה . חלק מן השאלות בפעילות המקדימה הן מתחום הלשון ( איך אומרים נמלה ברבים (? וחלק מתחום התוכן ( מה אוכלות הנמלים . (? אלו שני סוגי הידע הנמצאים במוקד פרק זה . בין היתר , הילדים לומדים להבין את הק יצורים במילון ( נ' = נקבה . ( פעילות , 2 סעיף ב – רצוי להתעכב עם התלמידים על ההסבר הנמצא במסגרת הכחולה על אודות המבנה של ערך מילוני . האות , 'נ המייצגת את המילה " נקבה" מדגימה את לשון הקיצורים המופיעה במילון . צורת לשון זו היא אחד ממאפייני סגנונו המקוצר והדחוס של המילון . אפשר לציין או להבה יר לתלמידים כי השיוך " נקבה" מתאים למילה " נמלה" ולא לסוג בעל החיים , שהרי יש גם זכרים בעולם הנמלים . פעילות , 3 סעיף ב – שיוך מילה למין ( זכר או נקבה ) יופיע בכל מילון באותו מקום ( בתחילת הערך , ( ולכן אפשר להציע לילדים שימוש במילונים שוני ם . אפשר להוסיף ולתרגל בעל -פה את זיהוי מינה של המילה – הילדים יכולים לשחק משחק : ילד יציע מילה , כולם יחד יזהו אם המילה היא זכר או נקבה , וגם יגידו את צורתה ברבים . במקום שהדעות תהיינה חלוקות – יבדקו במילון . פעילות – 4 קריאה חוזרת ונשנית של הטקסט מאמנת את הלומד בשפת המילון . פעילות – 6 הפנייה אל הערך " חרק" מציגה התנהגות אוריינית במילון - עיון בערכים נוספים המתקשר ים לערך המקורי שעוסקים בו . העשרה - לילדים שמתעניינים אפשר להציע לחפש את ההבדלים בין נמלה מלכה , לנמלה פועלת ולזכר במקורות מידע כתובים , מצויירים ומצולמים ( רצוי שהחיפוש יהיה מלווה בסיוע של מבוגרים . ( הילדים יכולים גם לדון בשאלה : מי הכי חשוב בקן הנמלים - המלכה , הזכרים או הפועלות ? הטיעונים יסתמכו על מידע מתוך המילון . הגדרה מילונית לערך ' חרק' הילדים יכולים לתת דוגמאות לקבוצות ולפרטים שבתוכ ן ( לדוגמה , בעלי כנף או בגדי חורף או תלמידי כיתה ב 0 וכדומה . ( התלמידים יתנו דוגמאות לתכונות המשותפות של הפרטים ולתכונות המייחדות את הקבוצה מקבוצות אחרות ( לדוגמה , חיות שיכולות לעוף . ( פעילות , 7 סעיף ב – הילדים יכולים לסמן בהגדרה של המילה " חרק" את המילים שמספקות תשובה לסעיפים . 'ח - 'ז במידת הצורך אפשר להרחיב את ההסבר לגבי המושג " חסר חוליות . "

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר