עמוד:74

לומר שבמלבן אחד הסדר הוא מן ההתחלה לסוף , ובמלבן האחר הסדר הוא הפוך . לילדים שאינם שולטים בסדר האותיות , גם משימ ה כזו תהווה אתגר . פעילות , 11 סעיף ב – המ ילים ברשימה חולקות עיקרון משותף : אפשר לקרוא אותן מימין לשמאל ומשמאל לימין . תלמידים מתקדמים ייהנו ויאותגרו מאיתור מילים נוספות מאותה קבוצה , למשל שיש , נגן , מחם , כרך . לילדים אלה אפשר להציע פעילות מסוג דומה - איתור מילים שיש בהן שני זוגות של אותיות כפולות , כמו גלגל , בלבל , טפטף , תלתל , שקשק וכו . ' תלמידים מתקשים כדאי לכוון לעבר כך שהמשותף לא קשור לתוכן של המילה , אלא לאותיות שמרכיבות את המילים . השיר " לכבוד החנוכה" מאת ביאליק ה שיר שכתב ביאליק על חג החנוכה מובא בגרסתו המקורית שאיננה זו השכיחה כיום . התלמידים נדרשים לזהות מאפיינים בולטים בשיר , כגון חלוקה לבתים ופזמון חוזר . כמו כן , התלמידים מתנסים במציאת מילים לא מוכרות במילון , לפי סדר האל -ף " בי " ת . המילים לא נבחרו באקראי ; כולן קשורות לתחום הידע המוכר של מנהגי החנוכה . בזכות השיר מתאפשרת לתלמידים גם הצצה להתפתחותה של הלשון , באמצעות השוואה פשוטה בין גרסת השיר המקורית שכתב המשורר לבין גרסה חדשה ומוכרת ( את הגרסה החדשה אפשר לשמוע בזמרת מקהלה באתר " זמרשת" . ( פעילות – 1 בעבודה עם מתקשים כדאי להתחיל את ביצוע הפעילות בדפדוף במילון : גם אם הילדים זוכרים את מבנה המילון , הם זקוקים למראה עיניים כדי הבין איך עמודי המילון נראים , ומה פירוש 'סדר הא . 'ב" כדאי להציע לילדים אלה ללוות כל סעיף של הפעילות בבדיקה במילון עצמו . בעבודה עם ילדים מתקדמים כדאי להכיר בהזדמנות זו את המילון הממוחשב , לחפש את המילים גם שם ול עמוד על ההבדלים בין המילון המודפס למילון הממוחשב . העיסוק במילים אלה מזמן שיחה על מנהגי החג השונים . את רמת השיחה יש לקבוע בהתאם לרמת הכיתה , כמובן , בהתאם לרמת שמירת המסורת המקובלת בב תי התלמידים ובהתאם לרמת הידע שלהם . פעילות – 4 כדאי להשמיע את השיר כמה פעמים . להלן ההבדלים בין הגרסאות : › בכל הבתים שינו את המילים " לכבוד מי" ל"לכבוד מה . " › הבית הרביעי אינו מושר . › בבית השני , במקום השורות " מורי הביא כרכר לי / בן- עופרת יצוקה , " שרים " דודי נתן סביבון לי , סביבון מעופרת יצוקה" . אין צורך להסביר את השינויים , אבל אם ילדים שואלים ספרו להם שהמילים המושרות הותאמו לעברית המדוברת , זו שפוגשים ביום- יום ( כמו שנעשה ב הקשר לבית השני , ( ושבאופן כללי נוסחים נקבעים לפעמים על ידי הקהל השר , עד כדי כך שהמילים המקור יות כמעט נשכחות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר