עמוד:71

בהרגשת הילד בקשר לאבדן הכלב ( העובדה שבכה , ( ויהיו שיעסקו בעצב או בתסכול של הילד בעקבות חוסר ההבנה של אמו . מבחינת הלשון , התלמידים מתנסים בתרגיל הזה בכתיבת הסבר ובשכנוע . האיור לצד השיר - אפשר להצביע על האיור של הילד והכלב המופיע בעמ' 90 ולשאול את התלמידים איך המאייר ידע שהדובר ב שיר הוא ילד ולא ילדה . המאייר ידע זאת מכיוון שבשיר מופיעה המילה " אומר , " בלשון זכר . מבחינה זאת אפשר להשוות את השיר " בילי" לשיר " מצאתי גור , " שבו הדוברת היא ילדה . השיר " כאשר אני עצוב " מאת אנדה עמיר- פינקרפלד פעילות – 2 בשיר כתוב " אשב בחדר כמו בכלוב . " מטרת הפעילות הינה להעלות למודעות את השימוש בדימוי ( מבלי לציין מונח זה ) לביטוי רגשות . הכלוב יוצר אסוציאציה של תחושה קשה וכואבת , של סגר . יש לקחת לתשומת הלב כי האסוציאציה ה מיידית של " כלוב" היא בעלי חיים ש עלולים לסכן את מי שסביבם . הזיקה שבין " בעלי חיים טורפים בכלוב" לבין " זעם" ו"כעס" איננה הוגנת ואינה נכונה , והתאימה יותר לתקופה שבה נכתב השיר הוותיק . בעלי החיים הטורפים אינם זועמים כי זה טבעם . כדאי להיזהר מהבעת עמדה שלילית כלפי בעלי חיים " רעים" ו"אכזריים" שהילדים רגילים לראותם בכלוב . כדאי לשים לב שהפעלים המתארים את מעשיו של הילד בשיר כתובים בלשון עתיד , אך זהו עתיד הרגלי " ) כאשר אני עצוב אשב ... לא אצא ,... לא אקרא , ( " ... כלומר : הדברים המתוארים קורים בכל פעם שאני עצוב . לעומת זאת , בשיר " בילי" מתואר מקרה חד- פעמי . אם הילדים מבינים את השיר ואינם מעלים את הנושא , אפשר לוותר על אזכור זמן הפעלים . " פעילויות " לקראת סיום " הצעה לפעילות נוספת - כדאי לבקש מהילדים לקרוא את אחד השירים בקול רם , ובתפקידים : בשיר " מצאתי גור" – ילדה ואבא , בשיר " בילי" – ילד ואמא , ובשיר השלישי אפשר לבקש מהתלמידים להחליט על חלוקת התפקידים להקראה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר