עמוד:70

לפני השיר הבא כדאי לשוחח בכיתה על הפתגם " הכלב הוא ידידו הטוב של האדם . " שני השירים הבאים מדגימים זאת . השיר " בילי" מאת נורית זרחי פעילות – 1 בעבודה עם ילדים מתקשים ייתכן שהילדים יענו נכונה אבל יתקשו לנמק . לכן כדאי לחזור אל השאלה בסוף הדיון בשיר , ולבקש נימוק . אפשר כמובן לפתוח בנימוק בעל פה , ואז , תוך כדי עבודה שפתית , לתכנן ולבצע את ההעברה לשפה הכתובה . חשוב לפתח את יכולות התלמידים להבעה בעל-פה וב כתב . הרחבה על כך תוכלו למצוא במדריך זה בעמוד ים . 05-04 פעילות , 2 סעיף ב – כדי שהילדים יענו על השאלה " איך אתם יודע ים" צריך לוודא שהם מבינים את משמעותה של המילה " אובד" ( המופיעה בבית הראשון ובבית האחרון . ( ייתכן שילדים צעירים יפרשו את " אובד" כ"עובד , " לא יתייחסו לשורש , לא יזהו זיקה ל"איבדתי" או " אבד לי , " ולא יסיקו שבילי הלך לאיבוד . השאלה " איך אתם יודעים " ? מזמנת הצבעה על ההשתייכות למשפחת מילים אחת . פעילות – 3 בעבודה עם ילדים מתקדמים אפשר להרחיב את הדיון ב"היה" גם למילים אחרות הרומזות על זמן עבר - הפעלים בשיר , בלי להשתמש במונחים הלשוניים הפורמליים . מבחינה ספרותית זוהי הזדמנות להראות לילדים את השימוש בחזרה בשירים כאמצעי אמנותי ; אם משורר חוזר על מילה כלשהי , ייתכן שהוא רוצה להדגיש משהו . פעילות – 4 בעבודה עם מתקשים כדאי לפרק את ההתבוננות לשני שלבים , לסמן תחילה את המופעים השונים של המילה "שלי , " לשוחח על הקרבה שלה אל " אני" ועל מהות השייכות ( אפשר להדגים בעזרת " אמא שלי" או " אבא שלי" המבטאים שייכות וקרבה , ( ורק אחר כך להדגים את מהותה של המילה " לי" ב עזרת משפטים קצרים ( נתן לי , דאג לי ) ולסמן אותה בשיר . עם ילדים מתקדמים אפשר לשאול אם השם " בילי" מקרי , ולכוונם להתבוננות בשם עצמו , המורכב מ"ב י" ו"ל , "י שתי מיליות שיש להן זיקה מובהקת ל"אני . " פעילות – 5 המטרה בשאלה היא להדגיש את הידידות העמוקה שחולקים הילד והכלב . הכתיבה בבועת הדיבור היא חופשית . הילדים יכולי ם להראות לבן הזוג בכיתה את מה שכתבו בבועה . פעילות , 7 סעיף ג – בעבודה עם מתקשים , לפני שהילדים עונים על השאלה כדאי לבקשם להיזכר מי הדמויות / האנשים בשיר ( הילד ואמו . ( יחסה של האם לכלב לאורך השיר יוביל את התלמידים לתשובה . פעילות – 8 כאן ניתנת מעין הזדמנות ל"תיקון ; " הילדים מוזמנים לדמיין המשך לשיר , שבו הילד ישנה את יחס האם לגידול כלב בבית . הילדים יכולים לכתוב לאם על האובדן של בילי או על כך שאיננה מבינה את בנה . אפשר להקריא בכיתה דוגמאות מדברי התלמידים : יהיו שיעסקו

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר