עמוד:69

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " מצאתי גור" מאת עדולה פעילות – 2 כמובן , שתי הפרשנויות לגיטימיות , ושתיהן הולמות את הטקסט ואת ההקשר . פעילות – 3 ייתכן שהמצמוץ גרם לכלבלב להיראות חלש , חסר אונים , מתחנן או אולי בוכה ; גם בפעילות זו יש יותר מהצעה לגיטימית אחת וייתכן שתלמידים יענו – " כי היא רצתה מאוד חיית מחמד" " כי הוא נראה חמוד" וכיו"ב . בעבודה עם תלמידים מתקדמים אפשר ללמד בהקשר זה את הצירוף " נוגע ללב . " פעילות , 4 סעיף ג – התשובה איננה נמצאת בטקסט והילדים צפויים להגיע אליה בהסתמך על ידע חוץ- ספרותי ועל ניסיון חייהם : שרשרת ומספר מעידים על כך שהכלב נמצא בבעלות של מישהו . אפשר להרחיב את השיחה ולציין כי בעבר היה תלוי לכלבים על השרשרת דיסקית עם המספר שלהם . היום ישנו שבב קטן שמחדירים תחת עורו של הכלב ובעזרת מכשיר שמעבירים מעל גבי המקום מגילים מה המספר ובמחשב אצל הו וטרינר ניתן למצוא פרטים על הבעלים . פעילות – 5 סעיף א – בעבודה עם מתקשים כדאי לעבור על כל אחת מהמילים , לתת דוגמה לשימוש בהן ולוודא שהילדים מבינים את משמעותן . לכל הילדים אפשר להציע שתיים שלוש מילים נוספות , כמו פחד , חמלה . סעיף ב – יש מספר רמזים לרגשות שלה : החזרתיות על המשפט " בא אלי גור ; " המשפט " רציתי אותו אל ליבי לאמץ ; " וגם המילה " אך" מעידה על שינוי שעומד להתרחש ותפנית בעלילה ומעידה על הניגוד בין הרצון שלה לאמץ את הגור לבין העובדה שאבא הביא לתשומת ליבה . סעיף ג – בשיר אין מילים מפורשות המעידות על רגשות הילדה כאשר היא מבינה שהגור שייך למישהו אחר . הדבר מרומז בעדינות במילה " אך , " המראה על שינוי שיש בו ניגוד . סעיף ד – שוב , קשת רחבה של סיבות רלוונטית כאן . ייתכן שתחילה שימח אותה הסיכוי שהגור יהיה שלה ; מצד שני ייתכן שהוקל לה , כי לא האמינה שתוכל לגדל כלב או מפני שידעה שאמה לא תרשה לה להכניס בעל חיים הביתה . בעבודה עם מתקשים אפשר להציג את מגוון המחשבות האפשריות . פעילות , 6 סעיף א – לשאלה הזאת יכולות להתאים תשובות רבות , למשל - הילדה ציירה את הגור כדי שתישאר לה מזכרת ממנו לאחר שיוחזר לבעליו , ואולי כדי שיהיה לה קל יותר להיפרד ממנו . ייתכן שהכיוון הוא אחר : הילדה ציירה את הגור כדי שהיא תוכל לפרסם את הציור במודעה וכך בעליו המחפשים אותו יוכלו למצוא אותו , ועוד . פעילות – 7 בעבודה עם ילדים המתקשים בשליפה או בתקשורת בכלל , כדאי להתחיל בתכנון השיחה ובהעלאתה על הכתב . כשהטקסט יהיה כתוב במלואו הילדים יוכלו לתרגל את הדיאלוג , ואז ייטיבו להציגו . השיר גם מזמן הקנייה של המילה " בעלים" בהוראת " בעלות . " כדאי לשים לב אם הילדים ביטאו בדו שיח את ההשלמה של הילדה עם העובדה שלגור יש בעלים ושעליה להח זיר אותו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר