עמוד:68

פעילות - 9 באופן עקרוני העניין האורייני שהוחלט לשים עליו דגש עליו בשכבת כיתה ב' הוא זיהוי מודעה על- פי מספר מאפיינים ובדגש על פרטים חשובים שיש לכתוב במודעה . יחד עם זאת , לא הושם דגש על כתיבה ( מאחר וזה לא היה מטרת הפרק . ( הפעילות כן מאפשרת להתנסות בכתיבת מודעה . בגילאים מאוחרים יותר יושם דגש על כתיבה ו על היבטים של שכנוע בעת כתיבת מודעה . הפרק " על כלבים וילדים " ( עמוד 15 בספר הלימוד ) הנושא : בפרק שלושה שירים העוסקים בקשר שבין ילדים לכלבים : " מצאתי גור" מאת עדולה , " בילי" מאת נורית זרחי , " כאשר אני עצוב" מאת אנדה עמיר-פינקרפלד . מטרות הוראת הפרק : ההיבט הספרותי- אורייני – שלושת השירים מאפשרים התבוננות והזדהות עם רגשות הדוברים במצבים ש בהם הם נמצאים ( דבר המאפיין שירים ליריים . ( כמו כן , מושם דגש על האמצעי הספרותי של חזרתיות ותפקידו והקשר שלו למצבו הרגשי של הדובר : בעת קריאת השירים רצוי להפנות את תשומת לבם של הילדים לאמצעי ספרותי זה הבולט בטקסטים , למשל חזרה על מילים ( שתפקידה כאן להבליט רעיון או רגש הקשור אליו , ( ו חזרה על תבנית ( שתפקידה כאן להבליט דווקא את החריגו ת מן התבנית , כמו הבית השלישי בשיר " בילי" החורג בתבניתו מזו של כל שאר הבתים . ( בבית השלישי הדובר מצטט את אמו , זאת לעומת הדיבור האישי שלו בשאר הבתים . בפרק מוקדשת תשומת לב לקשר שבין מצב רוחו של הדובר לתוכן שלו . ההיבט האורייני- לשוני – בפרק הזה התלמידים פוגשים ולומדים מילים "של שירה , " כלומר מילים ממשלב גבוה יותר מזה שהם רגילים לו ; למשל , " ליבב , " " דו מם , " " ידיד" ואחרות . כמו כן , ישנו עיסוק בשימוש בדימוי בשירה ( ללא שימוש במונח ) . כפעילות פתיחה לפרק אפשר לבקש מהילדים לספר על מקרים מיוחדים שקרו להם עם כלבים - שלהם או של אחרים , או על מקרים שקרו לאנשים אחרים שהם מכירים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר