עמוד:67

פעילות – 4 ילדים מתקשים עלולים לאבד את הקשב או את ההקשר בעת קריאת שיחות כאלה ברצף , להשקיע אנרגי יה בפענוח ולהפסיד את התוכן . כדאי לבקש מילדים שקריאתם תקינה להציג את השיחות ( כלומר להקריאן בתפקידים מן הספר . ( הרחבה בעניין הבהרת המושגים " עובדה" ו"דעה : " כל דבר שניתן להוכחה הוא עובדה . אפשר למדוד שתי תמונות ולומר שהאחת גדולה מהאחרת , ולכן זו עובדה . גובה הילדים , המשקל שלהם ותאריך הלידה שלהם , כל אלה עובדות . האוכל שילד ים מביא ים לבית הספר הוא עובדה . הקביעה אם האוכל טעים או לא היא דעה . הילדים יכולים לציין דוגמות משלהם לעובדות ולדעות . פעילות – 5 העיסוק בחיה פחות מוכרת מכלב או מחתול , שאינה שכיחה כחיית מחמד , יכול להיות שינוי מרענן לתלמידים , ודרכו הם יפגשו מידע חדש להם ש לא יאפשר להם להסתמך על הידע הקודם שברשותם . סעיף ד – ילדים יכולים לכתוב דברים שונים , כגון " מתוק , " " מפחיד , " " מפוחד , " " מגעיל " וכדומה . כדאי להראות לתלמידים שהדעות שהובעו שונות זו מזו . אם אין חילוקי דעות בין התלמידים , כדאי להעלות דעה המנוגדת לשלהם ( למשל , אם כולם אוהבים את החמוס , כדאי לומר שהוא מפחיד . ( כך אפשר להוכיח לילדים כי על דע ה ( גם אם היא דעת המבוגר הסמכותי ) אפשר להתווכח , שלא כמו על עובדה ( צבע החמוס או גילו ) . לפיתוח התגובות לדברי אחרים תוכלו לקרוא במדריך זה בעמוד . 05-02 סעיף ה – התלמידים יכולים לכתוב שאלות שונות , כגון " מה הוא אוכל " , " ? האם צריך לצאת אתו החוצה " , " ? האם הוא מסוכן " ? וכדומה . פעילות , 7 סעיף א – תכונה כמו " חכמה" עלולה להיות עניין לוויכוח , מכיוון שאין מדד חדמשמעי שיקבע את קיומה אצל הכלבים . אין לחשוש מפני ויכוח , כי גם בו יש תועלת - הילדים יוכלו להתנסות בהעלאת נימוקים ודוגמות כדי לשכנע את חבריהם שדעתם אח רת . ואין צורך להגיע להחלטה אחת - זו משמעותה של דעה אישית . פעילות – 8 התלמידים מתבקשים לזהות מודעות מתוך מגוון סוגות ובכך להפעיל שיקול דעת על אודות מאפייניה של מודעה לעומת סוגות אחרות שהם נחשפו אליהן . ייתכן שהילדים ימצאו את המודעות אינטואיטי בית . כדאי להזכיר לילדים כמה מן המאפיינים של מודעות : א . מודעה אינה מיועדת לעיניו של אדם אחד בלבד אלא לקהל רחב . ב . מטרתה של מודעה היא להודיע דבר מה לאנשים רבים , ולשכנע אותם לעשות פעולה כלשהי . למשל : להביא את חיית המחמד לטיפול . ג . ל רוב מצוינים במודעה מספר טלפון או כתובת ( בית או דוא"ל ) שאפשר לפנות אליהם . ד . פעמים רבות כתובים במודעה פרטים שנועדו לשכנע את הקורא ים בדעה כלשהי , או פרטים שהם דעות ולא עובדות . למשל : " גור ארנבים מתוק" . ההחלטה עד כמה להיכנס לאפיוני הסוגה של מודעות נתונה לשיקול הדעת של המורים . אפשר לעבוד בקבוצות , ולהתאים את רמת הדיון לכל קבוצה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר