עמוד:62

פעילות – 3 סעיף א – ילדי השכונה צוחקים ולועגים לילד . אפשר להרחיב ולדבר עם התלמידים על המסקנות הנובעות מכך , שהם בוודאי לא מזמינים את הילד למשחקים א ו לאירועים ולא מבקרים אותו כשהוא חולה . סעיף ב - לתלמידים מתקשים כדאי להסביר את הלוגיקה " מבטיחים לי : יותר לא .. . לא ... לא " .. . – אם הם מבטיחים לא לעשות משהו , אז סימן שעכשיו הם כן צוחקים ולועגים ואומרים לו שהוא ילד מוזר . סעיף ג – למשל , הילדים לא מזמינים אותו לשחק אתם אחר הצהריים - בבתיהם או בחוץ , לא מזמינים אותו לחגיגות יום הולדת , לא משתפים אותו במשחקים , לא שואלים לדעתו , פשוט מתעלמים מקיומו . פעילות – 4 סעיף א – כדי לזהות את ההבדלים בין הבית הארוך לקצר כדאי להפנות את תשומת לבם של הילדים לדרך הביטוי של זמני ההתרחשויות בשני הבתים ולקשר שלהן למציאות ; בבית הראשון מדובר ב"מה הייתי עושה" וב"מה היה קורה . " הילד מתאר לעצמו התגשמות של תקוותיו , מדמיין " מה היה קורה אילו . " בבית השני לעומת זאת מדובר ב"מה באמת קורה עכשיו . " סעיף ב – בעבודה עם מתקשים , כדאי להתחיל בהשמעה של משפטים שיש בהם " אבל" כמבטאת שוני או ניגוד ממש . למשל " בלילה שעבר הייתה סערה , אבל עכשיו השמים ממש בהירים ; " " בשנה שעברה הבקעתי שני גולים , אבל השנה אני שוער ; " " אתמול הייתי חולה , אבל היום אני כבר בריא . " כאן כדאי לשוחח על המשמעות של " אבל" במשפטים האלה , ורק אחר כך כדאי להפנות את הילדים לשתי האפשרויות שבגוף השאלה . פעילות – 5 אפשר לפתח בכיתה דיון שעניינו פרשנות ; למעשה הילד רוצה את שניהם - את הקרנף כדי שיהיו לו חברים . פעילות – 6 המילים החוזרות " ואין לי" מבליטות את תחושתו הקשה של הילד : הוא עצוב , מיואש , וחש חסר ערך . פעילות – ב 7 כתיבה בתוך תבנית נתונה של משפטי משאלה . כתיבה במודל כזה מאפשרת כתיבה מורחבת מעבר למשפט . השיר " והילד הזה הוא אני" מאת יהודה אטלס לפני תחילת העיסוק בשיר , כדאי לעמוד על היעדר הכותרת ; יהודה אטלס נוהג כך ברבים משיריו , ויש משוררים נוספים הבוחרים בדרך זו . פעילות – 2 לשאלה זו אין תשובה מדויקת אחת , אלא השערות בלבד : ייתכן שהילד רוצה שישימו לב לקיומו ולא ינהגו בו כאל מובן מאליו , ייתכן שהוא רוצה להיות מפורסם , ייתכן שהוא רוצה להיות שונה מיתר הילדים בסביבתו , או רוצה שכולם יכבדו אותו . כדאי להביא בחשבון שילדים עשויים לומר מבלי משים מה שעל לבם , ולהימנע משאלות אישיות בעקבות הצעותיהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר