עמוד:61

סעיף ד – הבית הרביעי : הפעילות מדגישה את העובדה שהשורות הארוכות בבית " מספרות את הסיפור . " סעיף ה – הבית החמישי : כדאי לשים לב להצעות התלמידים , ולהראות שא פשר גם לקרוא את שלוש השורות ברצף וגם " לשתול" הפ סקה לפני המילים " מטר ועשרים" שתפקידה לה דגיש אותן . אפשר לבקש מהילדים לדמיין שהם הילד בשיר , ולשאול איך היו מרגישים בזמן סיפורו ( מתביישים ? מתרגשים ומתלהבים משמחה (? השיר " מדברת" מאת נורית זרחי לפני הפעילויות או אחרי , אפשר לקרוא את הבתים האלה במשחק תפקידים – א י מא וילדה . פעילות – 2 המשמעות של אורך הבתים קשורה להבנת התוכן ומצב הרוח של הדוברת בשיר . כלומר : הא ם מבקרת את בתה ופוקדת עליה לא להאריך בדיבור , והיא עצמה אכן מקצרת בדיבורה ( ההוראה חדה וקצרה , ואולי גם העלבון . ( כאשר הילדה חושבת בקול רם בבתים 4 ו- 2 היא מאריכה בדבריה , בהתאם לתכונה הבולטת שלה . פעילות – 3 השורה " מחשבות שלא חושבות בקול" איננה פשוטה להבנה , לא כל שכן לילדים מתקשים . בעבודה עם תלמידים כאלה כדאי להזכיר את הבעיה של הילדה – היא דברנית . לדיבורים קודמות מחשבות , והילדה מקווה שתצליח להימנע מאמירה של כל המחשבות שצצ ות בראשה , כלומר שיהיו לה גם מחשבות " שלא חושבות בקול , " כאלה שהיא תצליח להימנע מהשמעתן בקול . אפשר להציע לילדים לנסח את הדברים בתבנית של משאלות , למשל " הלוואי ש . " ... פעילות – 4 אפשר להושיב את הילדים בזוגות , ולבקש מכל אחד מבני הזוג להביע משאלה הנוגעת לעצמו . אפשר לבחור בפנייה לאלוהים או בתבנית " הלוואי ש . " ... גם בעבודה מול ילדים מתקשים כדאי להקדים שיחה לכתיבה . כאן כדאי לעזור לילדים לבודד את מרכיבי הטקסט – מי כותב / כותבת , מה מטריד אותו / אותה , מה היה / הי יתה רוצה לשנות . מכאן יקל על הילדים לחבר את המרכיבים לכדי סיפור . השיר " לו היה לי קרנף" מאת נורית אלטוביה פעילות – 1 אפשר לשאול את הילדים כבר כאן איך אפשר לדעת אם השיר עצוב או שמח , אך אפשר לברר זאת גם בהמשך , בפעילות . 3 תחילה נוצר רושם שהשיר משעשע , כי מצטיירת תמונה של ילד שהולך עם קרנף קשור בסרט וכן הלאה . בהמשך מתבהר עד איזו שורה השיר באמת משעשע . אפשר לשאול את התלמידים הי כן מתחיל מצב הרוח להשתנות ( בבית הראשון , במילים " מבטיחים לי : יותר לא נצחק " וכמובן , בבית השני כולו . ( פעילות – 2 הקרנף הוא אמצעי למשוך את תשומת לבם של הילדים האחרים . הם אינם נותנים את דעתם על הילד , והוא יודע שהוא זקוק למשהו מיוחד כדי למשוך את תשומת לבם . כדאי לעמוד על האבסורד של קרנף כחיית מחמד .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר