עמוד:57

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " כמעט סתיו" מאת חיה שנהב אם הילדים מעולם לא ראו חצב כדאי להראות להם תמונה , או - אם נמצאים בקרבת שדה או שטח שבו צומחים חצבים - לצאת למקום עם הילדים ולראותו פורח . פעילות – 3 בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי להציע את " ריח שונה" כנרדף ל"ריח אחר . " אפשר גם לדבר במונחים של " משהו מיוחד . " השוני יכול להיקשר לשוני מהעונות האחרות או שוני מכל הריחות הקבועים שמכירים ומדברים עליהם ביומיום ( ריח חריף , ריח מסריח , ריח חזק , ריח חלש . ( אפשר לדבר על ריח של ראשוניות : של גשם ראשון ששטף את הצמחים והאדמה . אפשר לדבר עם הילדים על הזי כרונות שלהם מהתחלת הסתיו ומהריח שלו . פעילות – 4 השיר מאופיין במשפטים מאוד קצרים והנקודה בסוף כל שורה נותנת ומכתיבה את הקצב של השיר . הסיפור " האם הגיע הסתיו " ? מאת עודד בורלא פעילות , 2 סעיף ב – בעבודה עם ילדים מתקשים כדאי לקרוא באוזניהם את הקטע הקודם , מ"ענתה הנחליאלית בסבלנות רבה" ועד השאלה " אז מה היום , " ? שמופיעים בו המילה " סתיו" וכמה ממאפייני הסתיו . פעילות , 2 סעיף ג – כדאי לבקש וגם לציין בפני הילדים מה הופך את הסיפור למשעשע הן בדושיח של הנחליאלי והנחליאלית והן בהמשך הסיפור . דוגמאות : הנחליאלית שואלת את הנחליאלי ... "" - אז מה היום " ? והוא עונה לה - " יום רביעי ;"" המשפט שהפרפר אומר : " אנ י או ה ב רפרפת פרפראו ת ופרפרת - " . הבחירה של הפרפר במילים עם צלילים דומים וגם צלילים קשים להגייה משעשעת . פעילות – 3 בעבודה עם מתקשים כדאי להקריא שוב את הסיפור מתחילתו , ולהציע לילדים כמה אפשרויות לבחירה , למשל – הנחליאלים לא יודעים מה זה סתיו ; הם מחכים לחבר שלא מגיע ; הם לא יודעים אם הסתיו כבר הגיע ; הם לא בטוחים מה היום בשבוע וכו . ' אפשר גם לבקש מהילדים להרים יד כשהם שומעים בזמן ההקראה את השאלה שמטרידה את זוג הנחליאלים . פעילות – 5 בעבודה עם מתקשים , כדאי לסמן יחד אתם את סימני הסתיו המופיעים בטקסט הסיפורי , וכשהטקסט המסומן מול עיניהם לבקשם לאתר את אותם סימנים בטקסט השירי . פעילות , 7 סעיף ב – כדאי לציין בפני התלמידים כי " עפרוני" הוא סוג של ציפור שיר . פעילות – 8 עיסוק במילות שאלה - בעבודה עם תלמידים מתקשים , כדאי לבקשם תחילה לשאול שאלות העולות בדעתם בכל הקשר , להפנות את תשומת לבם למילות השאלה , לרכז אותן על הלוח . אחר כך הילדים יוכלו להעתיק את המילים לחוברת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר