עמוד:54

הטקסט על עץ התמר פעילות – 5 סעיף א - כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים למידע שניתן להפיק מקטע המידע אודות התמר ולאחר מכן לראות איזה מידע אפשר להפיק מהסיפור אודות התמר ( כלומר , גם מהסיפור ניתן להבין כמה דברים על עץ התמר . ( אפשר לדבר על הקבלה בין ההסברים ( לדוגמה : " עלים גדולים שדומים לנוצות" בטקסט המידעי לעומת " כפות ארוכות וירוקות" בסיפור ; בקטע המידע כתוב שיש לעץ גזע גבוה ובסיפור התמרה אומרת לדוד לקחת סולם גבוה . ( הטקסט המידעי מוסיף מידע שלא קיים בסיפור , אך בסיפור " סכך לסוכה" יש גם מידע שלא קיים בטקסט המידעי ( על הלולב . ( אפשר לדבר על השלמה ועל כך שיש סיפורים שאפשר גם לקבל מהם מידע והסברים דרך הסיפור . ניתן לדבר גם על ההבדלים בגופים – בסיפור תמרה מספרת על עצמה ודוד פונה אליה ומדבר איתה . בקטע המידע , לעומת זאת , כתוב : " התמר הוא , " " יש לו" וכדומה ( אין צורך לדבר עם הילדים במונחים של גוף ראשון וגוף שלישי ) אלא רק להפנות את תשומת ליבם לכך . סעיף ג - אפשר להצביע על העובדה שקטע המידע אמנם קצר , אך אפשר ללמוד ממנו הרבה על עץ התמר . הטקסט על עץ הזית כפעילות מקדימה כדאי לציין שהטקסט שהם עומדים לקרוא הוא מתוך אנציקלופדיה ולשאול את הילדים מה הם יודעים על אנציקלופדיה והאם ומתי הם השתמשו בו . המטרה המרכזית בפעילות זו היא להציע לתלמידים הצעירים התנסות " אמיתית" עם טקסט מידעי ארוך ומפורט תוך כדי בנייה של אסטרטגיות התמודדות עם הקשיים שהוא מציב לקוראים . דוגמה לאסטרטגיה כזו היא הישענות על כותרות המשנה בטקסט . הפעילויות השונות ( לדוגמה , " קראו את השורות שמתארות את העלים (" מדגימות את מטרתן של כותרות המשנה אשר מסייעות להתמצא בטקסט ולמצוא את התשובות . פעילות – 1 סימון פרטים בטקסט מידע מאפיין את השימוש בטקסט כזה . משימת הסימון מכוונת לקריאה שבמהלכה בורר הקורא את פרטי המידע שהוא זקוק להם . פעילות – 2 בפעילות זו נפגשים הילדים עם אסטרטגיה של סיכום מידע – טבלה . הכנת הטבלה נשענת על הפעילות הקודמת של סימון פרטים בטקסט . הצגת הפרטים בטבלה היא תמציתית ומסודרת . הפרטים מוצגים זה מול זה בהתאמה . פעילות , 4 סעיף ב – בפעילות זו מתבקשים התלמידים להתאים את הטקסט החזותי לטקסט המילולי . ההתאמה דורשת כמובן קריאה דקדקנית המכוונת לפרטים קטנים . פעילות המשך – המורים או אחד הילדים יקראו בקול רם את הפסקה העוסקת בענפים ובעלים . הילדים יזהו את חלקיה של הפסקה העוסקת בענפים ובעלים : אפשר לתת כותרת קטנה לכל חלק של פיסקה זו ( למשל , ענפי העץ , סידור העלים , צבע העלים . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר