עמוד:47

הערות והצעות להוראת הפרק השיר " גדול " מאת עוזי בן כנען השיר מתחיל בשורות " 'שלום כיתה א' / שרנו להם / לילדים שהגיעו היום . " אף שהשיר אינו מפרש למי הכוונה ב"שרנו" ולמי הכוונה ב"להם , " סביר להניח שהילדים , בעזרת ידע העולם שלהם , יבינו לכבוד מה שרים ל"ילדים שהגיעו היום" ומי הם השרים . ייתכן גם שהם עצמם השתתפו בחגיגה כ זאת כשהגיעו לראשונה לכיתה א . השיר מתאים לשיחת פתיחה של המורים והתלמידים בתחילת שנת הלימודים . פעילות – 3 לפני שהילדים עונים על השאלה " איך הילד בשיר מרגיש " ? אפשר להציע לילדים לחשוב על עצמם – תלמידי כיתה ב - למראה תלמידי כיתה א בימים הראשונים ללימודים . אחר כך יקל עליהם להתחבר לרגשותיו של הילד בשיר . פעילות – 4 בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להתחיל מהזדהות עם הילד הקטן דווקא , שזה עתה התחיל ללמוד בבית הספר , ומהתבוננות ברגשותיו . כדאי להציע לילדים ר גשות כמו בלבול , פחד , בהלה , געגועים , גאווה , שמחה . תחילה אפשר להציע לילדים לענות על השאלה בעל פה , או לפחות להתחיל את התשובה בדיבור . אחרי כן , כשיהיה ברור להם מה הם רוצים לתאר , יוכלו להיטיב לעשות זאת בכתב . השיר " פתחו את השער " מאת קדיה מולודובסקי לפני המפגש עם השיר או גם במהלכו , כדאי להשמיע לילדים את השיר ( השיר בביצוע שולי נתן מצוי באתר זמרשת . ( התפיסה העומדת מאחורי השאלות בפרק היא שהשיר באופיו הוא שיר משחק , המזכיר את שיר המשחק " גשר מזהב . " לפי גישה זו אין לחפש משמעות בצירופי המילים , ועיקר ההנאה הוא מהקצב ומהחזרה . ברוח זו ניתנו בהמשך פעילויות ליצירת " שרשראות " נוספות על אלו המוזכרות בשיר . להרחבה ולגישה שונה לשיר ראו : מד"ל משרד החינוך לשיר בקישור הבא - http : // cms . education . gov . il / EducationCMS / Units / Tochniyot–Limudim / Chinuch–Leshoni / Yezi " rutSafrutLhorhaa / madalim . html אפשר להציע לכיתה להכין שער , העשוי למשל מ שלט " ברוכים הבאים" המתוח בין שני מוטות , ולהעביר את הכיתה בשער . המור ים יאמר ו " פתחו את השער , פתחוהו רחב , עבור תעבור פה שרשרת זהב , " ויבקש ו מכל ילד וילדה שעובר ים לציין את שמם . הפעילות הז ו מתאימה למור ים חדש ים או לכיתה שיש בה תלמידים חדשים . פעילות – 1 מכיוון שהשיר מוצג כשיר משחק , אין צורך לחפש סיבות תכניות למטפורה "שרשרת זהב . " עם זאת , בעבודה עם ילדים מתקדמים אפשר להפנות את תשומת הלב למשמעות של " שרשרת זהב" בכל שורה , לעמוד על הקשר " משפחה = שרשרת זהב" ולשאול למה המשוררת בחרה ב"שרשרת זהב" כמתארת משפחה ( זהב הוא מתכת יקרה , וגם משפחה היא יקרה ; בשרשרת זהב החוליות מחוברות היטב זו לזו , וגם במשפחה אנשים קשורים מאוד זה לזה וכו . ( '

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר