עמוד:44

הנחיות כלליות לפרקי הספרים לכיתה ב' רצף ההוראה בספרים הספרים בנויים כדי לשרת את צורכי כלל המורים , את צורכי כלל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . מכלול הטקסטים והפעילויות בספר עומדים לרשות המורה , ואפשר ואף רצוי להפעיל שיקול דעת בבחירתם . פרקי הנושא - הספר הוא מודולרי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לד לג על פרק מסוים . הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כ הכנה לקראת עבודה על פרק נושא מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים ) לעיין בטקסטים , לקרוא את כל ההכל לות שמופיעות בפרק ( מופיע בתוך תיבת מידע עם רקע צבוע . ( הכללות אלה מרכזות את עיקרי הלמידה בפרק - מאפיינים של הסוגה , מיומנויות הבנה והבעה ונושאים לשוניים . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט תוך תשומת לב לתוכנו ולמאפייניו , טיפול באוצר מילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים , בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לקרוא טקסט ספרותי לילדים ( בוודאי לתלמידים צעירים ) לפני שהם קוראים אותו בעצמם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בטקסט שירי . האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך תשומת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מכוננת , מרגשת ומסקרנת , שילדים צעירים יכולים לחוות אותה רק כשמבוגר קורא באוזניהם . בפעם הראשונה אפשר לקרוא כשהספר עדיין סגור ; הילדים אינם רואים את הטקסט ומתמקדים בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , בהנגנה ( אינטונציה ) ובמשמעות . בדרך זו החריזה והמקצב בשיר זוכים לתשומת לב מרבית . בין הקריאה הראשונה והשנייה אפשר לבקש שהילדים יקראו קריאה דמומה . בפעם השנייה כדאי לקרוא כשהטקסט מול עיני הילדים והם שותפים דוממים לקריאה , או שהתלמידים יצטרפו לקריאה השנייה ויקראו את השורות החוזרות בשיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר