עמוד:35

פריסה של הטקסטים לפי עולמות השיח והסוגות השונות תוכלו למצוא בהמשך במרוכז ובתוך כל פרק בסעיף 'פרקי הספרים לכיתה ב' : העמקה ותוספות . ' . 5 הפקת מידע ולמידה מטקסטים כתובים מסוגים שונים בתחומי דעת שונים בשל חשיבותו הרב ה של נושא זה בלמידה הוא מטופל בצורות שונות ברוב הפרקים . התלמידים נדרשים להפיק מידע מטקסטים , להשוות בין כמה טקסטים ובין טקסטים לתמונות . מקדמי הארגון של הטקסט ( הכותרות והפסקות ) והאמצעים החזותיים שלו הודגשו כדי לסייע לתלמידים במשימות הקשורות להפקת מידע וללמידה מטקסטים . הטקסטים בספרים מייצגים תחומי דעת שונים : ספרות בפרקים : " אביב הגיע , פסח בא" וב"ייחודו של יוצר -חיה שנהב" ( כרך ב ;( מדעים בפרק : " שעשועי מדע" ( כרך ב ) ובפרק " נא להכיר : חתולים" ( כרך א ) שב ו עוסקים בדליית מידע רלוונטי מהטקסט - התלמידים מוצאים תשובות לשאלות ומתאימים כותרת לקטע . בפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב ) התלמידים נחשפים לשני טקסטים בתחום הקיימות ו דרכם הם לומדים על הנושא של שמירה על בעלי חיים . כמו כן , הם לומדים על התפקיד השכנועי בטקסטים הללו . . 6 קריאה של יצירות ספרות מתקופות שונות ומסוגות שונות ; התייחסות פרשנית להיבטיהן הרגשיים , הערכיים , האסתטיים והחברתיים- תרבותיים כמעט בכל פרק שולבו יצירות ספרות ותיקות ובנות זמננו : התלמידים נחשפים למגוון רחב של יוצרים מתקופות שונות ( מדרשים שנכתבו ע"י חז"ל , חיים נחמן ביאליק , לאה גולדברג והצייר אריה נבון , שלמה אבס , יהונתן גפן , נורית זרחי ועוד . ( כך התלמידים נחשפים למגוון של תת - סוגות של יצירות הספרות : סיפור , מעשייה , שיר , שיר זמר , מדרש . בכל סוגה ספרותית טופלו המושגים הספרותיים העיקריים , ההיבטים השונים של היצירה ובכלל זה האמצעים הספרותיים -לשוניים שלה . לדוגמה , התלמידים נחשפים בספר למגוון רחב של שירים ועוסקים בין היתר במאפיינים כמו חזרות , חריזה ועוד . בפרק " טיפשים או חכמים " ? ( כרך ב ) הילדים נחשפים לביטויים של הומור בסיפורים ומעשיות ; פעמים רבות נעשה קישור בין היצירות לעולמם של הילדים . לדוגמה , הנושא של חברות בא לידי ביטוי בפרק " לריב ולהתפייס " ( כרך א ) וגם בפרק " אריה , פיל וחברים אחרים " ( כרך א ) - בפרק זה עולה גם הנושא של קבלת האחר או חברות בין שונים . נושא הבדידות עולה בפרק " משאלות " ( כרך א . ( כמו כן , ניתן לילדים להתבטא וגם להתייחס על מה שעובר על הגיבורים בשירים שהם קוראים , כמו בפרק " משאלות" ובפרק " על כלבים וילדים" ( כרך א . ( . 7 קריאת טקסטים מן המקורות היהודיים כחלק בלתי נפרד מהמורשת התרבותית היהודית , תוך עמידה על ייחודם הלשוני המטרה היא להפגיש את התלמידים עם סיפורים מאוצר הטקסטים של חז"ל . ב עבור רבים מהתלמידים המפגש עם עולם השיח הזה אינו פשוט או מובן מאליו . יש צורך בתהליך עקבי

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר