עמוד:34

ההישגים הנדרשים בחינוך הלשוני ומקומם בספרים לכיתה ב' . 1 האזנה ודיבור למטרות שונות בספר משולבות פעילויות של שיחות ושל דיונים בעקבות הטקסטים . כל פרק כולל מגוון פעילויות : שיחה , האזנה לדברי עמיתים , חברי הקבוצה או הכיתה , מעקב אחר הדברים , השתתפות בשיחה , דיווח בעל פה על מידע או על התרשמות כלשהי בעקבות קריאה , קריאה בקול של טקסט אמנותי ( סיפור , שיר , קטע ממחזה ) או קריאה רהוטה של טקסט מן המקורות , המחזת סיפור ודיוק בהנגנה ( אינטונציה . ( כמו כן משולבות בספר המלצות להאזנה לשירים מושרים . . 2 כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים במהלך הספר מוטלות על התלמידים פעילויות כתיבה רבות . דוגמות : בפרק " מה במודעה " ? ( כרך א ) התלמידים כותבים מודעה בדבר אבדה כלשהי , זאת לאחר שנחשפו ולמדו במהלך הפרק על מספר מאפיינים חשובים של המודעה ; בפרק " סיפור משפחתי" ( כרך ב ) התלמידים כותבים על מקרה מיוחד שקרה להם או למישהו שהם מכירים ; בפרק " לשמור על העולם" ( כרך ב ) התלמידים צריכים לכתוב עבור קהל הרוחצים בים רשימה של דברים אופרטיביים שיש לעשות ב עבור תכלית מסוימת . . 3 הפקת טקסטים כתובים , תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית לשם שיפור הכתיבה ניתנו בחלק מהמשימות תבניות ההולמות את הסוגה , משיגות את המטרות התקשורתיות של הסוגה ומקדמות כתיבה מדויקת ואיכות ית . לדוגמה : בפרק " לריב ולהתפייס" ( כרך א ) הילדים נדרשים לכתוב התנצלויות תוך שהם נעזרים בשדה סמנטי הקשור לנושא . בפרק זה התלמידים כותבים גם דו - שיח הממוקד בנושא מסוים ובתבנית מסוימת ; בפרק " שעשועי מדע" ( כרך ב ) הילדים כותבים דיווח על ניסוי שהם עושים תוך הישענות על דגמים שנחשפו אליהם . . 4 קריאת טקסטים מסוגים שונים ולמטרות שונות התלמידים קוראים טקסטים בנושאים שונים , מסוגות שונות מעולמות שיח שונים ובעלי מטרות חברתיות שונות . בעקבות קריאת הטקסטים ( קריאה דמומה או קולית , ( בודקים את הבנת המשמעות הגלויה והסמויה של הטקסט ( יחסים לוגיים , מסקנות , כוונות . ( 40 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשס . ) ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר